Attestatie of bewijs van in leven zijn
Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita zijn het schriftelijke bewijs van de gemeente dat een inwoner volgens de Basisregistratie Personen (BRP) in leven is. Zo'n bewijs kan nodig zijn voor bijvoorbeeld een uitkering van een pensioenfonds of een levensverzekering.
Welk bewijs heeft u nodig
Er zijn twee soorten documenten:
- Bewijs van in leven zijn. Dit is alleen voor gebruik in Nederland.
- Attestatie de vita (internationaal model). Deze is voor gebruik in het buitenland.
Bewijs van leven
U kunt een bewijs van in leven zijn eenvoudig en snel aanvragen met uw DigiD. U betaalt direct met IDEAL en u ontvangt het bewijs van leven binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag.
Gaat u binnenkort met pensioen of ontvangt u al pensioen?
Dan krijgt u het bewijs van in leven zijn gratis. Een gratis bewijs van in leven aanvragen doet u persoonlijk bij ons aan de balie. Hiervoor maakt u online een afspraak. U neemt bij uw aanvraag het schriftelijk verzoek van het pensioenfonds mee.
Attestatie de vita
Heeft u een internationale attestatie de vita nodig voor gebruik in het buitenland? Dan vraagt u dit aan via een afspraak aan de balie. Wij zijn verplicht om persoonlijk vast te stellen dat u nog in leven bent. U krijgt de attestatie de vita direct mee.
Kosten
Document aanvragen | Kosten (euro) |
---|---|
Bewijs van in leven zijn | 15,25 |
Attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn) | 14,00 |
Uittreksel burgerlijke stand
Heeft u een afschrift geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of overlijdensakte nodig? Vraag het digitaal aan.
Verhuizing naar het buitenland doorgeven
Verhuist u naar het buitenland voor korte of langere tijd? Geef uw emigratie dan door bij de gemeente waar u woont. U kan dit doorgeven vanaf vijf dagen voor uw vertrek