Reisdocument kwijt, verloren of diefstal

Bij de aanvraag of vernieuwing van een nieuw paspoort of identiteitskaart, neemt u al uw oude reisdocumenten mee. 

Stap 1: Verklaring van vermissing

Is er eentje kwijt, gestolen of verloren? Dan vult u een verklaring van vermissing in. Dit regelt u zelf eenvoudig online, voorafgaand aan uw afspraak.

Verklaring van vermissing invullen

Stap 2: Nieuw reisdocument aanvragen

Zodra u de vermissingsverklaring heeft ingevuld, kunt u een nieuw reisdocument aanvragen. Hiervoor maakt u een afspraak.

    Nieuw reisdocument aanvragen

    Wat neemt u extra mee?

    • Alle nog wel in uw bezit zijnde reisdocumenten
    • Bij diefstal of verlies in het buitenland: het bewijs van aangifte van de plaatselijke politie

    Spoedaanvraag

    Is uw reisdocument gestolen of kwijt en moet u de volgende dag op reis? U kunt een spoedaanvraag doen tot 14.00 uur. Hier zijn extra kosten aan verbonden.

    Uw aanvraag duurt langer als:

    • u meerdere identiteitsbewijzen bent kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar en extra onderzoek nodig is
    • uw reisdocument in een andere gemeente is afgegeven

    Lukt een spoedaanvraag niet meer? Wellicht komt u in aanmerking voor een nooddocument. Een nooddocument wordt niet door de gemeente Soest uitgegeven, maar door de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

    Oud paspoort of identiteitsbewijs gevonden

    Vindt u alsnog uw oude paspoort of identiteitskaart? Lever deze dan in bij uw gemeente. Dit document is niet meer geldig en het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.