Urgentieverklaring aanvragen

In sommige gevallen is het mogelijk om voorrang te krijgen op andere woningzoekenden. Het aantal woningen is beperkt. Daarom wordt alleen urgentie verleend in situaties waarin er echt geen andere oplossing is.

De urgentiewijzer

Met de urgentiewijzer kunt u bepalen of het aanvragen van een urgentieverklaring zin heeft. Blijkt uit uw antwoorden en bewijsstukken dat u mogelijk kans maakt op urgentie? Vraag dan de urgentie aan. De beoordeling van uw aanvraag wordt gedaan door Enserve. Meer informatie kunt u vinden op www.urgentiecommissie.nl.

Maar eerst:

  • U weet én accepteert dat een toegewezen urgentie geldt voor een etage- of flatwoning in Soest of Soesterberg
  • U zoekt actief naar woonruimte sinds het ontstaan van de woningnoodsituatie. Uw reacties in Woningnet worden gecheckt
Urgentiewijzer

U heeft de volgende bewijsstukken nodig

  • Recente inkomensgegevens (inkomensverklaring van de belastingdienst én salaris- of uitkeringsspecificaties van de laatste drie maanden) van u en alle medeaanvrager(s)
  • Stukken waarmee de probleemsituatie wordt aangetoond en waaruit blijkt dat de probleemsituatie met uw huidige woning te maken heeft
  • Als u in een huurwoning woont: kopie van uw huurcontract
  • Als u in een koopwoning woont: de jaaropgave van de hypotheekverstrekker en de WOZ beschikking koopwoning
  • Overzicht schulden en/of afbetalingsregeling (indien van toepassing)
  • Ouderschapsplan waaruit blijkt dat u meer dan 50 procent van de zorgtaken voor uw minderjarige kinderen heeft en bewijs van relatieverbreking (indien van toepassing)

Het kan zijn dat er nog meer bewijsstukken nodig zijn in uw situatie. Is dit het geval, dan hoort u dit tijdens het aanvraagproces.