Een basis voor de toekomst

Onderwijs op Kamp van Zeist

“Het liefst gaan onze leerlingen ook in de vakanties naar school.” Schoolleider Hanneke van Nieuwenhuyzen zegt het lachend. Maar ze maakt ermee duidelijk hoe belangrijk onderwijs is voor de kinderen van het asielzoekerscentrum. “Door al die nationaliteiten wordt Nederlands echt de gedeelde taal. Supergoed voor de taalontwikkeling.

De basisschool van WereldKidz op Kamp van Zeist telt zes combinatiegroepen. In totaal zitten er tussen de 60 en 80 kinderen op de school. Ook de kinderen van het Walaardt Sacré Kamp volgen hier onderwijs. Voor de kleuters is er een gymzaaltje, de oudere kinderen sporten in de Banninghal in Soesterberg.

Hanneke: “De groep kinderen op de school verandert steeds. Sommigen blijven hier langer dan een jaar. Anderen maar drie maanden. Het leerniveau verschilt net zo. Bij de intake brengen we in kaart wat ze al kunnen aan rekenen, lezen en schrijven. Op basis daarvan stellen we doelen om ze zo snel mogelijk te laten aansluiten bij het regulier onderwijs.”

Vol koppie

“De kinderen hebben veel meegemaakt. Er was oorlog, ze hebben familieleden verloren, moesten op de vlucht. En dan nu in een vreemd land, opnieuw van plek naar plek. Steeds weer afscheid nemen en nieuwe vriendjes maken. Soms zit zo’n koppie vol en is leren moeilijk. We werken trauma-sensitief en er is een speltherapeut beschikbaar”, vertelt Hanneke. “We bieden echt maatwerk per kind. En we leren ze omgaan met emoties en samenwerken.”

Basis

Er is veel hulp van trouwe ‘leesvrijwilligers’, ook uit Soesterberg. Hanneke is er blij mee: “Deze mensen zijn, net als de leerkrachten, heel belangrijke schakeltjes. Het zijn vaak de eerste Nederlanders met wie de kinderen contact maken. Met elkaar bieden we de kinderen een basis voor de volgende stap. En hoe beter hun basis, hoe sneller ze hun draai vinden in onze samenleving.”

Bouwen aan toekomst

“Onze leerlingen zijn enorm gemotiveerd. Ze voelen zich hier veilig, gaan graag naar school en werken hard. Ze bouwen echt aan hun eigen toekomst.” Hanneke is onder de indruk van hun veerkracht: “De kinderen zijn blij en dankbaar. Ze schikken zich in hun situatie en maken er het beste van. Daar kunnen wij als volwassenen nog wat van leren…”