Houd oog voor iedereen

Corona veranderde ons leven, ook voor de burgemeester en wethouders van de gemeente Soest. In deze serie delen zij hun ervaringen over de invloed van corona op hun leven. 

In deze derde aflevering deelt wethouder Harrie Dijkhuizen zijn verhaal. Hij vertelt daarbij wat de lockdown doet met de scholen en in de sport. Hij wil graag weten hoe Kees Versteeg, directeur van het Griftland college, door deze crisis heen vaart. 

Meer verbinding

Het is 11 uur ’s ochtends als ik wethouder Harrie Dijkhuizen spreek. Hij heeft er dan al een flink aantal uur videobellen op zitten. Hij begon die ochtend om kwart over 7, een afspraak met alle schoolbesturen uit Soest en Soesterberg. “Dit hebben we opgepakt in de eerste lockdown. Het is prettig om elkaar te spreken en van elkaar te leren. Meer verbinding tussen de schoolbesturen zorgt ervoor dat mensen elkaar gemakkelijker weten te vinden nu. Dit is een van de grote veranderingen in mijn werk. Een hele positieve. Aan de andere kant mis ik het persoonlijke contact met mensen, de ontmoetingen, de spontane gesprekken. In plaats van locaties te bezoeken, kijk ik nu elke dag vanaf dezelfde plek uit het raam. Ik ben blij dat het werk op deze manier door kan gaan, maar het is zo anders dan wat het was. Ook het contact met collega’s is anders. Het werk ging gemakkelijker toen ik even bij ze kon binnenlopen om ze iets te vragen.” 

Ervaringen delen

Toch gaat veel van het werk gewoon door. Zelfs al hebben we geen idee waar het precies naartoe gaat. “Het voelt alsof we op een bootje midden op zee zitten, zonder land in zicht. We hebben geen idee waar het naartoe gaat. Dat geldt niet alleen voor ons als gemeente. Scholen, kinderopvang en sportclubs moeten zich steeds weer aanpassen. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat bestuurders elkaar steeds meer opzoeken. Ze leren van elkaar door ervaringen te delen. Het is niet niks als je rol als bestuurder verandert in die van crisismanager. Ik probeer mensen te laten zien dat hun rol anders is en dat ze die op een andere manier moeten invullen.” 

Wat kun jij betekenen?

Wethouder Dijkhuizen roept mensen op elkaar in de gaten te blijven houden. Elkaar de vraag te stellen hoe gaat het echt met je. “Niet alleen jongeren en ouderen hebben het moeilijk. Iedereen wordt geraakt door de crisis. Maar we moeten nog even doorzetten. Als je echt naar elkaar luistert, ontdek je wat je voor anderen kunt betekenen. Wacht niet tot een ander iets voor jou doet, maar kom in actie. Ik heb me altijd afgevraagd wat ik voor anderen kan betekenen. Daarom doe ik wat ik doe, zo draag ik bij aan positieve veranderingen.”

Nieuwe oplossingen

Kees Versteeg

Als wethouder ziet Dijkhuizen van dichtbij hoe het Griftland College zich door de crisis heen beweegt.

“Ik wil rector Kees Versteeg graag een groot compliment geven. Hij is een inspiratiebron door de manier waarop hij zich door de crisis beweegt. Ik ben benieuwd hoe hij het voor elkaar krijgt steeds weer met oplossingen te komen.”

Digitalisering onderwijs

In maart moest Kees Versteeg als een van de eersten oplossingen verzinnen voor het hoge aantal besmettingen op zijn school. “In maart vorig jaar vertelde ik eerder dan andere scholen dat we online les gingen geven. We werden vreemd aangekeken. Een paar dagen later moest elke school dit doen. Gelukkig waren wij voor de crisis al bezig met de digitalisering van het onderwijs. Daarom ging de omschakeling bij ons redelijk snel. Omdat wij steeds een beetje voor op liepen, hebben andere scholen gebruik gemaakt van onze ervaringen.” 

Creatief denken

Versteeg vraagt docenten en leerlingen mee te denken. “Ik geef ze de ruimte dingen uit te proberen. Het kan me niet gek genoeg zijn. Ik wil niet alleen praten, ik wil het doen. Ik maak liever fouten, dan dat ik spijt heb dat we het niet gedaan hebben.” Versteeg maakt zich wel zorgen om zijn docenten. “Ik vraag al heel lang heel veel van ze. Aanpassen vraagt tijd en energie. Ik zie dat ze allemaal les willen geven, het liefst live in een klaslokaal met kinderen. Maar dat levert ook angsten op. Want wie weet hoe snel er weer besmettingen zijn in klassen met 30 leerlingen?” 

Houd aandacht voor iedereen

Net als wethouder Dijkhuizen wil Versteeg meegeven dat we onze aandacht op iedereen moeten richten. “Er wordt in het onderwijs gesproken over de kinderen. De scholen moeten weer open, anders lopen zij achterstanden op. Maar het onderwijs kan niet zonder docenten. Die net als jij en ik mensen zijn, met eigen problemen zoals mantelzorger zijn. Daarom wil ik iedereen vragen ook wat meer aandacht voor hen te hebben. Docenten zijn geen robots, ze zijn essentieel voor het onderwijs. Zonder hen stopt het onderwijs!” 

Naar overzicht