Jongeren in Soest gaan tinderen voor het klimaat

In een paar swipes meepraten over het klimaatprobleem en duurzame energie? Vandaag start in Soest een campagne waarin de mening van jongeren centraal staat. Via de online tool Swipocratie krijgen zij verschillende klimaatdilemma’s voorgelegd én kunnen ze aangeven wat ze willen veranderen aan hun eigen gedrag.

Activerende campagne

Swipocratie is onderdeel van het project ‘Watt Nou! Jongeren over energie’. Dit is een initiatief van 12 gemeenten, de provincie Utrecht en de NMU om de visie van jongeren, in de leeftijd van 16 tot 25 jaar, actiever te betrekken bij de lokale energiedialoog. Soest is één van de gemeenten waar deze campagne van start gaat.

Geef jongeren een stem

Jongeren zijn vaak weinig hoorbaar in de discussie rond duurzaamheid, terwijl het vooral over hún toekomst gaat. Veel jongeren hebben wel degelijk een stevige visie, maar die komt pas boven tafel als ze op de juiste manier worden benaderd. Via Swipocratie kunnen ze op een gemakkelijke, snelle en laagdrempelige manier hun mening geven door alleen maar te swipen. Een soort Tinder dus, maar dan met opties over klimaatverandering. Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag voorgeschoteld: “Zou je die verre vliegvakantie laten schieten om CO2 te besparen?” En: “Wat heb je liever in jouw gemeente: 10 hectare zonnepanelen in het weiland of 1 grote windmolen?”.

Ontwerpsessie jongeren op 29 oktober

Wethouder Nermina Kundić: “We vinden het heel belangrijk om juist jongeren te betrekken bij de plannen rondom nieuwe energie. Zij zijn onze toekomst en we willen daarom ook graag horen wat hun ideeën zijn. Swipocratie is daar een mooi middel voor. En ik verheug me ook erg op de ontwerpsessie, die we op 29 oktober in Soest hebben met jongeren uit onze gemeente”. De gemeente neemt dit 'bod van jongeren' en de uitkomst van Swipocratie mee in het debat rond de energietransitie – de overgang van fossiele naar duurzame energie.

Naar overzicht