Koop lokaal, heel normaal

Corona veranderde ons leven, ook voor de burgemeester en wethouders van de gemeente Soest. In deze serie delen zij hun ervaringen over de invloed van corona op hun leven. 
In het laatste artikel deelt wethouder Liesa van Aalst haar verhaal. Ze vraagt aan Angelique van der Linden of mensen sinds de crisis meer lokaal zijn gaan kopen. 

Op de fiets door Soest, om ondernemers te bezoeken of een bezoek te brengen aan de SWOS. Dat was het leven van Liesa van Aalst voor corona ons leven binnenkwam. “Net als mijn collega’s zit ik nu non stop achter mijn computer. De eerste periode vond ik heel onrustig. Veel afspraken gingen niet door, terwijl ik er juist wilde zijn en aan de slag wilde. We moesten met elkaar zoeken naar hoe verder. Toen we dat gevonden hadden, kreeg ik zelf ook meer rust.” 

Van onrust naar acceptatie

“Als wethouder is het belangrijk contact te hebben met mensen. Als ik vroeger door het dorp fietste, kwam ik altijd wel iemand tegen. Dan maakten we even een praatje. Zo wisten we van elkaar waar we mee bezig zijn.” Van Aalst geeft aan dat ze nog steeds goed bereikbaar is. Ze merkt wel dat een mailtje sturen voor veel mensen een grotere drempel is, dan haar persoonlijk aan te spreken in het dorp.

Achter gesloten deuren

Als wethouder is Van Aalst verantwoordelijk voor economie, financiën en het sociaal domein. Ze vertelt hoe sommige problemen echt opvallen. “De gesloten deuren in de winkelstraten, ondernemers die het moeilijk hebben omdat hun zaak dicht is.” Andere dingen blijven veel meer achter de voordeur. Mensen met schulden, kinderen die het moeilijk hebben en de groei van geweld binnen het gezin. “Het gevolg van de maatregelen is voor iedereen anders. Maar we maken ons allemaal op de een of andere manier zorgen.” 

In beweging

Van Aalst vertelt dat ze ziet dat de gemeente meer dan ooit nodig is. “Door corona zijn mensen in beweging. Het is mooi om te zien hoe krachtig we met zijn allen zijn, hoe we elkaar helpen en ons aanpassen. Dat geldt ook voor ons als gemeente, we bewegen zoveel mogelijk mee met wat er gebeurt. We kijken hoe we van betekenis kunnen zijn. Bijvoorbeeld door met horecaondernemers mee te denken over het vergroten van de terrassen.”

Koop lokaal, heel normaal

Veel ondernemers maken zich zorgen over de toekomst. Horecabedrijven en winkels zijn al maanden dicht. Of pasten hun manier van werken aan de steeds veranderende regels aan. 
Dat geldt ook voor ondernemer Angelique van der Linden (eigenaar van Slijterij & Wijnhandel Van der Linden in Soestdijk).

Van Aalst is benieuwd of zij ziet dat mensen nu meer lokaal kopen. “Onze vaste klanten kopen naar mijn idee altijd al bewust lokaal,” vertelt Van der Linden, “er komen wel nieuwe klanten bij.

Zij bestelden hun wijn bijvoorbeeld bij een grote online partij. Nu hebben ze ontdekt dat je bij ons ook gemakkelijk (online) bestelt. En dat we het ook nog persoonlijk bezorgen.”

Gezelligheid thuis

Van der Linden ziet nog een andere, positieve ontwikkeling. “Mensen pakken thuis extra uit. In plaats van een huiswijn wordt er een bijzondere wijn op tafel gezet. Doordat het leven rustiger geworden is, lijkt het of er thuis meer tijd wordt gemaakt voor lekker eten en drinken. Je bestelt een diner bij je favoriete restaurant en daar hoort dan een extra lekkere wijn bij.”

Mee bewegen

Corona vroeg om een verandering van het bedrijfsmodel van de slijterij. Afgelopen jaar zette Van der Linden de stap gezet naar online whiskyproeverijen. “Bij de eerste proeverijen moesten we het wiel zelf uitvinden. Dat bracht uitdagingen met zich mee, maar de proeverij werd een groot succes. “Er kwamen veel enthousiaste reacties en achteraf verkochten we de geproefde whisky’s via de webshop. We zijn nu 6 online proeverijen verder. Dit blijven we doen.” 

Meer werk

In het afgelopen jaar werd de webwinkel een steeds belangrijker bedrijfsonderdeel voor Slijterij Van der Linden. De online verkopen zijn gestegen. “Onder aan de streep draaien we positief. Maar wel met veel meer handelingen en werk. Voor corona wilden we de verkopen via de webshop over 5 jaar vervijfvoudigen. Nu hebben we in 1 jaar de online verkopen ruim verdrievoudigd.” 

Rollercoaster

Van der Linden vertelt dat corona zorgde voor een rollercoaster. “We moesten wel mee in de online ontwikkelingen. De online proeverijen had ik nooit bedacht als er geen corona was geweest. Toch vind ik het een hele toffe ontwikkeling. Het blijft nu onderdeel van wat we doen, naast de live proeverijen, als die weer mogen. Proevers van verder weg hebben aangegeven dat ze hierdoor de mogelijkheid hebben om mee te doen. Een proeverij bij ons in de winkel is voor hen vaak te ver.”

Naar overzicht