Resultaten burgerpeiling 2024: Wat vinden inwoners van Soest?

Iedere drie jaar doet de gemeente Soest onderzoek onder haar inwoners. Vanaf november 2024 t/m januari 2025 vulden 1.815 inwoners een vragenlijst in. Dit is 25% van de inwoners die waren uitgenodigd. 

Burgemeester Rob Metz: “We zijn heel blij met de reacties. Want zo krijgen we een beeld van wat inwoners belangrijk vinden. Het laat zien dat de meeste inwoners tevreden zijn over hun buurt en de dienstverlening van de gemeente. Er zijn wel verschillen tussen de wijken. En er zijn ook aandachtspunten. Ook dank ik de inwoners die meededen voor hun suggesties. Die zijn heel waardevol.”

Het onderzoek ging over vier thema’s: woon- en leefklimaat, relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening en zorg en welzijn. De resultaten per thema leest u in dit bericht*.

Woon- en Leefklimaat

De meeste inwoners voelen zich thuis in hun buurt (82%) en vinden dat er genoeg groen is (81%). Ze zijn ook tevreden over de netheid van de buurt (65%).

Inwoners in de wijk Smitsveen vinden dat hun buurt minder netjes is. En ze vinden dat buren minder vaak voor elkaar klaarstaan. In Soest-Zuid zijn mensen juist heel tevreden over de netheid van hun buurt en de betrouwbaarheid van hun buren. Ze voelen zich vaker thuis en geven hun woongenot een hoger cijfer dan gemiddeld.

Inwoners van Smitsveen zijn bovengemiddeld tevreden over het voorzieningenniveau en het groen in de wijk. In Soesterberg zijn inwoners minder tevreden over voorzieningen zoals openbaar vervoer en winkels voor dagelijkse boodschappen. De gemeente maakt een extra supermarkt in Soesterberg mogelijk. Hopelijk zorgt dat voor een hogere tevredenheid.

Inwoners van De Eng zijn relatief tevreden over het groen en de rust in hun buurt, maar geven aan dat er weinig ontmoetingsplekken zijn. In De Eng is ook het gevoel van veiligheid lager dan gemiddeld (slechts 32% voelt zich (bijna) altijd veilig). Inwoners van Smitsveen en De Eng voelen zich minder vaak veilig in hun buurt. In Soest-Zuid en ’t Hart Soestdijk voelen inwoners zich juist vaker veilig.

In Overhees zijn inwoners bovengemiddeld tevreden over de bereikbaarheid en voorzieningen, maar ervaren ze iets meer overlast van verkeer. Ook zijn ze bovengemiddeld tevreden over culturele voorzieningen (86% tevreden). 

In de Boerenstreek zijn inwoners bovengemiddeld tevreden over de netheid van de buurt (74%) en de begaanbaarheid van straten en stoepen (79%). Ook zijn ze positief over de speelvoorzieningen (86% tevreden)

Relatie Inwoner-Gemeente

Inwoners vinden (vergeleken met de eerdere meting in 2021) dat de gemeente beter luistert en doet wat ze zegt. Ook vinden ze dat de gemeente inwoners beter laat meedenken bij plannen, activiteiten en voorzieningen. Dit geldt ook voor het vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd.

Inwoners van Soesterberg zijn minder tevreden over de relatie met de gemeente. Inwoners van Smitsveen zijn hierover positiever. Ze vinden dat de gemeente duidelijker communiceert en beter samenwerkt met de buurt. De gemeente investeerde de afgelopen jaren in de wijk en dat zie je terug in de cijfers.

Inwoners van Overhees geven aan dat ze zich onvoldoende betrokken voelen bij gemeentelijke plannen. In ’t Hart Soestdijk is het vertrouwen in het gemeentebestuur juist bovengemiddeld. Toch geldt voor alle wijken dat minder dan de helft van de inwoners vindt dat de gemeente doet wat ze zegt, luistert of zich flexibel opstelt.

Gemeentelijke Dienstverlening

De meeste inwoners zijn tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Ze vinden dat de gemeente duidelijke taal gebruikt (71%) en dat de medewerkers deskundig zijn (72%).

Inwoners van Smitsveen zijn het meest tevreden over de communicatie van de gemeente. Inwoners van Soesterberg zijn hier minder tevreden over. In Soest-Zuid en ’t Hart Soestdijk zijn mensen ook tevreden over de snelheid en kwaliteit van de dienstverlening.

In Overhees en De Eng is men vooral tevreden over de bereikbaarheid van de gemeente, maar minder over de afhandeling van meldingen. In De Eng is ook het oordeel over deskundigheid van medewerkers lager dan gemiddeld (58% eens, tegenover 72% gemiddeld).

In de Boerenstreek is 85% van de inwoners tevreden over de beantwoording van de vragen door gemeente-medewerkers. Dat is één van de hoogste scores.

Zorg en Welzijn

Inwoners geven hun leven gemiddeld een 7,9 en hun gezondheid een 7,8. Meer mensen doen vrijwilligerswerk en zorgen voor familieleden dan in 2021. Toch voelen meer mensen zich eenzaam (24%) en hebben ze minder vertrouwen in de toekomst (65%). 

Steeds meer inwoners zetten zich in voor mantelzorg aan een familielid, vriend of kennis (30% in 2024 tegenover 17% in 2021). Ook het aantal inwoners dat vrijwilligerswerk wil blijven doen is gestegen (35% in 2024 tegenover 28% in 2021).

Inwoners van Smitsveen zijn minder tevreden over hun gezondheid (7,4) en voelen zich vaker eenzaam. Ze sporten minder vaak en denken minder vaak dat ze op buren kunnen rekenen voor hulp. In Soest-Zuid voelen mensen zich minder vaak eenzaam en hebben ze meer vertrouwen in de toekomst. Inwoners van ’t Hart Soestdijk sporten vaker en willen meer contact met anderen.

In De Eng voelen inwoners zich vaker alleenstaand en geven ze aan behoefte te hebben aan meer sociale activiteiten. In Overhees is het aandeel mantelzorgers opvallend hoog.
In De Eng geeft ook 44% aan geen mantelzorg te geven, wat hoger is dan gemiddeld. Inwoners van Smitsveen geven vaker aan geen vrijwilligerswerk te willen doen (36%).

Soest vergeleken met 21 andere gemeenten van vergelijkbare grootte

Over het algemeen scoort Soest vergelijkbaar of iets hoger dan deze andere gemeenten. Inwoners van Soest zijn vaker tevreden met de hoeveelheid en het onderhoud van het groen in hun buurt (81%) en de begaanbaarheid van stoepen en straten (62%).

Over het openbaar vervoer (69%) en culturele voorzieningen (63%) zijn inwoners van Soest meer tevreden dan gemiddeld in de andere gemeenten. Over ontmoetingsplekken (42%) en welzijnsvoorzieningen (49%) zijn inwoners van Soest minder vaak tevreden. Ook voelen gemiddeld meer inwoners van andere gemeenten zich altijd veilig in hun buurt (Soest: 39%).

Het valt op dat Soest op bijna alle vragen over gemeentelijke dienstverlening duidelijk hoger scoort dan andere gemeenten. Inwoners zijn vooral positiever over het duidelijke taalgebruik van de gemeente (71% tegenover 63% andere gemeenten).

De komende tijd verdiept de gemeente zich in de uitkomsten

Burgemeester Rob Metz: “Dit onderzoek geeft een schat aan informatie. Het laat zien dat de meeste inwoners tevreden zijn over hun buurt en de dienstverlening van de gemeente. Er zijn wel verschillen tussen de wijken. En er zijn ook aandachtspunten. We verdiepen ons de komende tijd in de resultaten en de aanpak. Waar kunnen we vanuit onze rol, mogelijkheden en financiële middelen, meer aandacht aan besteden? En hoe kunnen we op de verschillende thema’s ons beleid beter afstemmen op de wensen van de inwoners?”

Meer informatie?

Op www.waarstaatjegemeente.nl kunt u vanaf 20 juni de resultaten van de gemeente Soest vergelijken met andere gemeenten.

 

*Over Klaarwater kunnen we geen betrouwbare uitspraken doen. Hiervan is de respons te laag.