Melding zorg, werk en inkomen

Online

Heeft u een vraag of wilt u ondersteuning op het gebied van zorg, werk en inkomen, dan kunt u terecht bij de gemeente. Gebruik hiervoor het online formulier. U kunt het formulier invullen met uw Digid of u kunt kiezen voor het formulier zonder uw DigiD. Hierop kunt u aangeven wat uw situatie is en waar u ondersteuning in zoekt. Nadat we het formulier hebben ontvangen, neemt één van de medewerkers van de gemeente contact met u op. De reden dat we u vragen om een online formulier in te vullen, is om ervoor te zorgen dat we zo snel en goed mogelijk inzicht krijgen in uw vraag.

  Voor het online formulier kunt u inloggen met uw uw DigiD-inlogcode. Heeft u nog geen inlog? Vraag dit aan op de website van DigiD

Telefoon

Wilt u overleggen over het invullen van het formulier, of heeft u een vraag die u niet in het formulier kwijt kunt? Dan kunt u ook bellen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis via het telefoonnummer: (035) 6093 411. Samen met een medewerker van de gemeente kunt u dan aangeven welke vraag u heeft op het gebied van zorg, werk of inkomen, of misschien wel op meerdere gebieden.

Bezoek

Vindt u het moeilijk een melding via internet te doen? En is telefonisch contact lastig voor u, bijvoorbeeld vanwege een beperking? Dan kunt u een afspraak maken op het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 Soest, ingang Zorg, werk en inkomen. Samen met een medewerker kunt u dan het formulier invullen.

Een vraag gesteld aan de gemeente... en dan?

Als u zich bij de gemeente gemeld heeft met een ondersteuningsvraag, dan neemt de gemeente contact met u op voor een gesprek met de juiste persoon.

Gesprek en plan

In de meeste gevallen maken wij daarna een afspraak met u, op het gemeentehuis of bij u thuis. In dat gesprek is het doel om te komen tot een gezamenlijk plan. De persoon waarmee u praat, wordt uw vaste aanspreekpunt bij de gemeente, ook wel "de klantregisseur" of "gezinscoach" genoemd. Hij of zij bekijkt samen met u wat u nodig heeft en welke oplossingen er zijn. Daarbij wordt eerst gekeken wat u zelf kunt doen om tot een oplossing te komen, eventueel met hulp van uw omgeving. Als uw probleem zo niet voldoende opgelost kan worden, kijken we naar de mogelijkheden van algemene voorzieningen zoals een boodschappen- of klussendienst of begeleiding naar werk. Als ook die niet genoeg zijn, dan komt een maatwerk-oplossing in beeld, zoals huishoudelijke hulp, een scootmobiel of gespecialiseerde jeugdhulpverlening. Dan schakelen we samen met u de juiste aanbieder in.

De klantregisseur of gezinscoach is het vaste aanspreekpunt voor u en uw netwerk. En hij of zij zorgt ervoor dat de mensen die u ondersteunen zo goed mogelijk kunnen samenwerken. De klantregisseurs/gezinscoaches zijn mensen met een achtergrond bij zorgorganisaties of mensen die werken op terreinen waar de gemeente al jarenlang uitvoerder is, zoals de Wmo en Werk en Inkomen.

Cliëntondersteuning

Het kan fijn zijn om iemand die u kent en vertrouwt bij het gesprek te hebben. Vraag dan een familielid, vriend of kennis om mee te gaan. De gemeente biedt u ook de mogelijkheid tot gratis onafhankelijke professionele ondersteuning, cliëntondersteuning genoemd. Al bij het maken van de afspraak voor het gesprek zal de gemeente u op deze mogelijkheid wijzen.