Reisdocument verloren, gestolen of kwijt

Bij de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitsbewijs moet u uw oude reisdocument inleveren. Is deze kwijt, verloren of gestolen? Dan vult u een verklaring van vermissing in.

Verklaring van vermissing

Een verklaring van vermissing regelt u vooraf zelf via de online vermissingsverklaring. U kunt dit formulier ook invullen aan de balie van de gemeente tijdens uw afspraak.

Verklaring van vermissing ingevuld. En nu?

Na het invullen van de verklaring van vermissing, maakt u een afspraak voor een nieuw reisdocument.

Wat neemt u mee?

  • Alle nog wel in uw bezit zijnde reisdocumenten
  • Bij diefstal of verlies in het buitenland: het bewijs van aangifte van de plaatselijke politie
  • Verder geldt hetzelfde als bij een standaardaanvraag paspoort of identiteitskaart

Reisdocument verloren in het buitenland

Verliest u uw reisdocument in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Bij thuiskomst vraagt u zo spoedig mogelijk een nieuw reisdocument aan. Ook dan hebben wij een verklaring van vermissing nodig.

Spoedaanvraag

Is uw reisdocument gestolen of kwijt en moet u de volgende dag op reis? U kunt een spoedaanvraag doen tot 14.00 uur. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Wanneer u meerdere identiteitsbewijzen bent kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar is er extra onderzoek nodig en duurt de aanvraag langer. Is het maken van een afspraak op korte termijn niet mogelijk? Neem dan telefonisch contact met ons op (035) 609 34 11.

Lukt de spoedprocedure niet(meer)? Wellicht komt u in aanmerking voor een nooddocument. Een nooddocument wordt niet door de gemeente Soest uitgegeven, maar door de Koninklijke Marechaussee. U krijgt alleen een nooddocument als het u niet lukt om op tijd een paspoort of een identiteitskaart aan te vragen. Ook niet met een spoedprocedure. Om een nooddocument te kunnen aanvragen moet u goed aangeven dat uw reis niet uitgesteld kan worden. Voor de nodige bewijsstukken zorgt u zelf. Meer informatie vindt u op www.defensie.nl/onderwerpen/noodpaspoort.

Oud paspoort of identiteitsbewijs gevonden

Vindt u alsnog uw oude paspoort of identiteitskaart? Lever deze dan in bij uw gemeente. Dit document is namelijk niet meer geldig. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij paspoort of identiteitskaart of op de website van Nederlandwereldwijd.nl. Of neem contact op met het 24/7 BZ contactcenter.

Wat is DigiD?

Naar de website DigiD voor meer informatie

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.