Veelgestelde vragen over de werkzaamheden in Soest-Zuid

De doorgaande weg in Soest-Zuid (N221) is op de schop. Er zijn omleidingsroutes voor auto’s en fietsers en op sommige momenten ook voor voetgangers. U vindt op deze pagina de veelgestelde vragen over de werkzaamheden. 

De herinrichting van straten en wegen in het gebied Koningsweg/ Nieuweweg/ Eikenlaan/ Bosstraat duurt tot april 2025. De NUTS werkt in de Ossendamweg tot eind 2024. Daarna starten we met de herinrichting van het kruispunt Ossendamweg/ Soesterbergsestraat/ Vondellaan en de doorstroom naar de Birkstraat. Deze werkzaamheden duren tot begin 2026. Doorgaand verkeer is tot die tijd niet mogelijk. 

De uitvoering van Verkeersplan Soest-Zuid is klaar in 2026. Veel inwoners en weggebruikers vragen zich af waarom de wegwerkzaamheden en omleidingen zo lang moeten duren.

We begrijpen dat twee jaar lang lijkt maar in deze periode doen we heel veel werk. Normaal gesproken zouden de werkzaamheden op een zijweg zijn. Nu gaat het om een hoofdweg en een belangrijke spoorwegovergang. Dit maakt het project groter en ingewikkelder.

Bij dit project werken veel verschillende partijen samen, en dat op een klein stukje van Soest. De werkzaamheden die we nu doen zijn het einde van een lang proces dat al in 2007 begon. De voorbereidingen die met kleinere werkzaamheden al in 2019 begonnen, waren misschien minder zichtbaar. Als inwoner of weggebruiker voelt u nu de gevolgen. We doen ons best om zo snel mogelijk klaar te zijn. Maar zo duurt het ongeveer een jaar om de nutsvoorzieningen op de Ossendamweg in orde te brengen.

Nu de wegen op de schop gaan, is het een goed moment om ook mee te werken aan de energietransitie. We vernieuwen de energievoorzieningen en vervangen de waterleidingen. Zo hoeven we de komende jaren de weg niet opnieuw open te breken. Daarnaast vervangen we het riool en scheiden we waar mogelijk schoon regenwater van het vuilwater. Daarmee zorgen we voor een beter, duurzamer watersysteem en verkleinen we de kans op problemen bij veel regen. 

Alles bij elkaar is het een groot project waarmee we Soest klaar maken voor de toekomst. We hopen op uw begrip en geduld.

Voor actuele informatie over het openbaar vervoer verwijzen wij u naar de website en app van 9292.

De afsluitingen die vallen binnen het onderhoudsplan St. Willibrordusstraat zijn geen doorgaande routes. Daarom zijn er geen omleidingsroutes ingesteld. Dit geldt ook voor de 30 km wegen in Soest-Zuid zoals Hildebrandlaan en Van Beuningenlaan. We doen ons best om de vertraging op doorgaande routes te voorkomen. Daarom stemmen we de planning van werkzaamheden op de verschillende wegen en straten binnen Soest-Zuid op elkaar af. 

Het station blijft gedurende werkzaamheden bereikbaar per fiets en te voet. Als het veilig is, laten we fietsers en voetgangers langs de werkzaamheden gaan. Maar soms is een omleiding noodzakelijk. Hiervoor proberen we steeds een logische route te kiezen. Veiligheid staat daarbij voorop. 

Soms lijkt het alsof een voet- of fietspad langs de werkzaamheden gewoon bruikbaar is. Net zoals bij de dode hoek van een vrachtwagen, moeten we binnen een werkgebied rekening houden met machines die meer ruimte nodig hebben dan u misschien ziet. Daarom reserveren we altijd een veilige afstand. Als dat niet zo is, plaatsen we een omleiding. Volg deze altijd; voor uw eigen veiligheid en die van de wegwerkers.

Door werkzaamheden Ossendamweg:

  • Van Station Soest-Zuid naar Soest-Zuid/Amersfoort: via Eikenlaan, Buntweg, Schoutenkampweg tot Ossendamweg
  • Van Soest-Zuid/Amersfoort naar Station Soest-Zuid: vanaf Ossendamweg rechts Schoutenkampweg, Buntweg, Eikenlaan

Door werkzaamheden Koningsweg:

  • Van Station Soest-Zuid naar Soest-Zuid/Overhees/Smitsveen/Bilthoven/Hilversum: vanaf Eikenlaan, Ossendamweg oversteken naar Kastanjelaan, bij Kastanjelaan tunneltje onder het spoor door, links naar Bosstraat, Den Blieklaan, rechts Kleine Engendaalweg tot Koningsweg
  • Van Soest-Zuid/Overhees/Smitsveen/Bilthoven/Hilversum naar Station Soest-Zuid: vanaf Koningsweg rechts Klein Engendaalweg, links Den Blieklaan, links Bosstraat, fietstunnel onder spoor door, links Kastanjelaan tot Ossendamweg. Daar oversteken naar het station

De parkeerplekken bij station Soest-Zuid zijn niet meer bereikbaar. Wij adviseren met de fiets naar het station te gaan. Of de trein te nemen vanaf station Soest of Soestdijk. Bij beide stations kunt u de auto parkeren. 

Vanuit de richting Amersfoort zijn de sportclubs en scholen te bereiken via de omleidingsroutes. Pimpelmees en Bosstraat (de route naar de sportclubs) zijn uit de richting Hilversum/Bilthoven/Baarn bereikbaar via een tijdelijke weg vanaf de Koningsweg, ter hoogte van de Pimpelmees. 

Voor gemotoriseerd verkeer staan er omleidingsborden. Voor fietsers en voetgangers is het winkelcentrum gewoon bereikbaar, soms met een korte omleiding die dan staat aangegeven

Route vanaf Soesterberg naar Hilversum/Bilthoven/Baarn:

  • Route B/Baarn. Deze route gaat van Vondellaan naar Birkstraat en via Kerkstraat, Torenstraat, Middelwijkstraat, Steenhoffstraat en Dalweg, de Koningsweg (N221) op

Route vanaf Hilversum/Bilthoven/Baarn naar Soesterberg:

  • Route W/Amersfoort. Deze route gaat vanaf de rotonde Koningsweg/Dalweg via Dalweg, Steenhoffstraat, Middelwijkstraat, Torenstraat, Kerkstraat en Birkstraat, de Vondellaan (N221) op en dan links Soesterbergsestraat (N413) richting Soesterberg

De gemeente leidt het verkeer om via die wegen die geschikt zijn om de verkeersdrukte van de afgesloten routes te kunnen verwerken.

We begrijpen dat er zorgen zijn over sluipverkeer en dat sommige weggebruikers de verkeersregels niet volgen tijdens de werkzaamheden. Bij het bepalen van de omleidingen letten we goed op de doorstroming van het verkeer, de veiligheid en de bereikbaarheid voor bewoners, hulpdiensten en bedrijven. Elke maand overleggen we met de hulpdiensten en aannemers en kijken we vooruit naar mogelijke knelpunten. 

Als we extra straten zouden afsluiten, kan dat zorgen voor meer files, onveilige situaties of slechtere bereikbaarheid. We gaan ervan uit dat weggebruikers de verkeersregels volgen en de omleidingen gebruiken voor hun eigen veiligheid. Handhaving houdt toezicht op eventuele overtredingen.

Meldt u dit zo snel mogelijk bij de politie. De politie mag handhaven op hardrijden, verkeersregels negeren, sluiproutes nemen etc. De gemeente heeft de politie en de boa’s sowieso gevraagd vaker te controleren. 

Bij het ontwerp van een herinrichting kijken we naar de functie van de weg, de leeftijd van de riolering, de kwaliteit van de weg, eventuele schades en klachten en andere meldingen. Op basis van deze punten bepalen we of een weg toe is aan herinrichting en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Waar mogelijk betrekken we ook de bewoners bij dit proces.

Om te weten wat de actuele werkzaamheden zijn, raden wij u aan de BouwApp te downloaden. In deze app leest u de werkzaamheden en de route-omleidingen. Er staan foto's en u kunt er opmerkingen achterlaten en vragen stellen. Voor het downloaden van de BouwApp hoeft u geen profiel aan te maken, het is dus eenvoudig te gebruiken.

In 2015 heeft de gemeenteraad met een raadsbesluit gekozen voor de inrichting waar we nu aan werken. De raad heeft lang en zeer grondig nagedacht over deze beslissing. Het college informeerde de raad uitgebreid tijdens en over het proces.

Er is een uitgebreid participatietraject geweest met zowel inwoners als andere betrokkenen. Samen is er nagedacht over oplossingen voor een betere doorstroming van het verkeer in Soest-Zuid. En over het verhogen van de verkeersveiligheid. Hierbij heeft de gemeente gekeken naar de kosten en ook naar de verkeers- en sociale veiligheid. Het aanleggen van een tunnel zou grote gevolgen hebben gehad tot ver voorbij de spoorkruising. Dit zou daarom zeer kostbaar zijn geweest. Er zouden in de directe omgeving veel aanpassingen in de openbare ruimte nodig zijn geweest. Denk daarbij aan wegen, riolering en de locatie van het NS-station. Ook waren dan aanpassingen aan eigendommen van aanwonenden nodig. Over de voor- en nadelen van alle mogelijke oplossingen is uitgebreid nagedacht en gesproken. Uiteindelijk besloot de raad geen tunnels aan te leggen.

Een rotonde bevordert een betere doorstroming van het verkeer. En een rotonde verhoogt de veiligheid omdat auto's er langzamer rijden. Fietsers en voetgangers krijgen op de rotonde voorrang. Zo kunnen ze veilig oversteken. Omdat vooral veel jeugd de Koningsweg kruist richting de sportvelden, is gekozen voor de aanleg van een rotonde. De rotonde wordt voorzien van speciale LED-verlichting. Deze verlichting waarschuwt de auto’s als er fietsers of voetgangers aankomen.

Daarnaast wordt er vanaf de rotonde tot voorbij de Eikenlaan een tweerichtingenfietspad aangelegd. Dit doen we aan de kant van de Nieuweweg/Parklaan/Eikenlaan. Fietsers uit Overhees kunnen straks via de rotonde de Koningsweg oversteken en veilig doorrijden tot het NS-station. Dit is veiliger voor fietsers dan het oversteken van de Koningsweg dichter bij het spoor.

Om veilige fietsroutes is dus gekozen voor de aanleg van een rotonde. En ook kunnen de harmonicabussen van het openbaar vervoer nu draaien richting Amersfoort. Deze bussen kunnen niet door de straten van Soest-Zuid rijden. Zij moeten daarom een plek hebben om te kunnen keren.