Afschrift uit de burgerlijke stand aanvragen

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen in uw leven vast in een officieel document, een akte. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

U kunt van de volgende akten een kopie (afschrift) aanvragen:

  • Geboorteakte
  • Overlijdensakte
  • Huwelijksakte
  • Echtscheidingsakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Akte van beëindiging partnerschap

Vraag uw afschrift online aan

Was de gebeurtenis in een andere gemeente? Dan kunt u geen afschrift bij ons aanvragen. U vraagt dit aan in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Na de aanvraag ontvangt u het uittreksel binnen 5 werkdagen via de post.

Is online aanvragen voor u lastig? Maak dan een afspraak

Naar de afspraak neemt u mee:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Geld: u moet uw afschrift bij de aanvraag betalen, bij voorkeur pinnen

Als u op afspraak naar de balie in het gemeentehuis komt, krijgt u het afschrift gelijk mee.

Kosten

Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kost € 13,20 (tarief 2018).

Wat is DigiD?

Naar de website DigiD voor meer informatie

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.