Een deelauto van de Soester Energie Coöperatie

Het was even schakelen maar het levert me een goed gevoel en heel veel rust op.

Annie Osinga woont met haar man in Soestdijk en begon een paar jaar geleden met autodelen. Ze hebben nu geen eigen auto meer en doen alles met OV en een deelauto van de Soester Energie Coöperatie. Annie vertelt over haar ervaringen. 

Waarom ben je begonnen met autodelen?

“Mijn man en ik waren al een tijdje bezig met ons eigen gedrag onder de loep te nemen om te kijken wat duurzamer kon. Tegelijkertijd merkte ik dat het autorijden me heel veel energie kostte. Als ik na mijn werk moest filerijden kwam ik heel moe thuis. De eerste stap was dus om meer met het OV te doen. Maar dat kan niet altijd, soms moet ik voor m’n werk ergens heen wat met OV heel veel tijd kost, dus af en toe zat ik nog wel in een auto. Maar steeds minder, dus toen zijn we gaan denken over het wegdoen van onze oude, fossiele auto. We zijn eerst begonnen in de wijk om de (vaak tweede) auto aan elkaar uit te lenen. Met een dagverzekering en een vast tarief per kilometer. Toen er meer deelauto’s kwamen zijn veel tweede auto’s er uit gegaan en zijn we overgestapt op de SOEN deelauto’s.

Was het lastig om je auto los te laten?

“Dat viel dus eigenlijk wel mee. We groeiden er in, het paste bij hoe we ons leven wilden leiden met minder footprint. Wel waren we niet zo fan van het wat anonieme Greenwheels. We wilden liever met een eigen groep een auto delen, vandaar dat we toen gestart zijn met autodelen via de Soester Energiecoöperatie. We kennen elkaar en dat maakt dat je ook beter voor de spullen zorgt, je elkaar een keer kan bellen als er geen auto beschikbaar is of samen voor een oplossing zorgt. En dat werkt heel goed en aanstekelijk. Inmiddels zijn we gegroeid naar acht auto’s verdeeld over heel Soest.”

Wat levert het je op?

“In eerste instantie voor al rust dus, en een goed gevoel. Omdat ik minder uitstoot, maar omdat ik meer beweeg, we doen ook veel op de fiets. Het levert ook geld op, een oude auto kost best wat geld, onverwachte reparaties. Soms levert het wat gedoe op, als je iets moet regelen omdat je niet 24/7 een auto meer voor de deur hebt. Maar dat weegt niet op tegen vooral dat goede gevoel. En als meer mensen het zouden doen betekent het ook dat er minder blik op straat staat. Dat vind ik een fijn vooruitzicht. Meer ruimte voor groen.”

En hoe doe je dat dan met vakantie?

“We gaan vaak met de trein, of met de fiets op vakantie. En we wandelen ook graag. Er zijn genoeg andere mogelijkheden als je het automatisme van de auto loslaat. De trein is wel wat duurder dan de auto, dat is eigenlijk gek. Treinen zouden vanuit de overheid wel meer gestimuleerd mogen worden. Maar goed, we sparen gedurende het jaar ook geld uit door minder auto te rijden.”

Wat zou je meegeven aan mensen die een deelauto overwegen?

“Om het te proberen. Je hoeft niet gelijk je auto helemaal weg te doen, maar probeer eens hoe het is om een deelauto te gebruiken. Het gemak is aanstekelijk. Het is wel even afscheid nemen van het gevoel een eigen auto te bezitten. Dat is even wennen. Maar als je een eerste auto houdt is de stap voor de tweede auto niet zo groot.”