Subsidie elektrisch rijden

Wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale regelingen en subsidies die elektrisch rijden aantrekkelijker maken. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsregelingen en belastingvoordelen.

Particulieren

Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren. Vanuit de rijksoverheid is er een subsidie om goedkoper een elektrische auto te kopen of te leasen. De subsidieregeling geldt voor de aankoop of lease van nieuwe en tweedehands volledig elektrische middenklasse personenauto’s. Meer informatie hierover leest u op Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

BPM-vrijstelling

Volledig elektrische auto’s, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch zijn vrijgesteld van BPM. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.

MRB-vrijstelling

Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een half tarief. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.

Ondernemers en zakelijke rijders

MIA en Vamil

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Er zijn mogelijkheden binnen de MIA en Vamil voor investeringen in elektrisch rijden. Meer over MIA en Vamil.

Bijtellingsvoordeel

Wanneer u een auto van de zaak rijdt, en als u hierin per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet u bijtelling betalen. Stoot uw auto geen CO2 uit? Dan is de bijtelling lager. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.