Herinrichting Stadhouderslaan
Aan weerzijden van de Stadhouderslaan liggen voet- en fietspaden en bermen die verschillende problemen veroorzaken:
- Verouderde paden: De verharding van de voet- en fietspaden is oud en beschadigd. Het asfalt brokkelt af en veel tegels zijn gebroken of liggen scheef.
- Slechte bermen: Auto’s (waaronder koeriersdiensten) rijden door de berm en parkeren hier ook. Hierdoor wordt de berm keer op keer kapotgereden. En zand of modder op de fietspaden komt op het fietspad terecht, wat het fietsen minder comfortabel en minder veilig maakt.
- Bomen: Langs de weg staan bomen, vooral Zomereiken. Omdat ze in smalle plantvakken staan, groeien veel van deze bomen niet goed en worden ze niet sterk of duurzaam. De boomwortels drukken de verharding omhoog op zoek naar water en voeding. Deze worteldruk is gevaarlijk voor fietsers en wandelaars.
- Duikers: De duikers aan de kant van de even huisnummers raken ieder jaar verstopt omdat ze te klein en te diep liggen. Modder uit de sloot verstopt de duikers. Duikers zijn buizen die onder wegen of paden door lopen en water van de ene kant naar de andere kant afvoeren. Ze worden vaak gebruikt om regenwater, slootwater of grondwater te verplaatsen, zodat het water niet op straat of op een andere plaats blijft staan. Op de Stadhouderslaan liggen de meeste duikers onder de inritten.
- Riolering: De riolering aan de kant van de oneven huisnummers, tussen de Noorderweg en Baarn, kruist de duikerput. Dit vormt een obstakel voor het afvoeren van regenwater uit Colenso, waardoor er verstoppingen ontstaan vóór deze kruising.
Eindplan
We gaan de paden en bermen langs de Stadhouderslaan anders inrichten om de problemen te verminderen. Het eindplan voor de nieuwe inrichting is klaar.
Deze bestanden zijn helaas niet toegankelijk voor iedereen. Heeft u problemen met het bekijken of begrijpen van de plannen? Neem dan contact met ons op.
Toelichting op het eindplan
We maken het fietspad tussen de rotonde en de Noorderweg/Maatweg van beton. Aan de overkant (aan de kant van het weiland) ligt al beton. Tussen de Noorderweg/Maatweg en de grens met Baarn krijgt het asfalt een nieuwe laag. Op sommige plekken is de schade door opdrukkende boomwortels te groot, daarom vervangen we het asfalt daar door betonnen platen. Deze platen liggen op betonnen balken. Hierdoor is er meer ruimte voor boomwortels.
We kappen minder bomen dan eerst gepland. De boominspectie heeft laten zien welke bomen kunnen blijven en welke bomen echt weg moeten. Waar het kan, laten we het fietspad een beetje uitwijken om ruimte te maken voor bomen. Hierdoor kunnen we meer gezonde bomen laten staan.
We leggen het voetpad opnieuw aan met nieuwe tegels. Tussen het voetpad en het fietspad planten we een haag (Acer campestre). Aan de uiteinden van de haag, bij de inritten, plaatsen we een paal om de haag te beschermen.
We planten nieuwe eiken op plekken waar geen bomen stonden of waar we bomen kappen. Uit onderzoek is gebleken dat eiken goed kunnen groeien als we de bodem verbeteren. We planten eiken met een omtrek van minimaal 20-25 cm.
We verbeteren de bodem zodat de bomen goed kunnen groeien. Dit doen we op de volgende manieren:
- Door voedingsstoffen onder druk in de bodem te brengen (ploffen), maken we de bodem losser en beter voor de bomen.
- We schrapen de bovenste laag van de bodem af (5 cm) met hulp van een boomspecialist.
- We zaaien bermen in met diepwortelende kruiden en bloemenmengsel.
- We plaatsen beschermende elementen om te voorkomen dat auto's in de berm komen.
De eerste stap (het ploffen) doen we vóór de andere werkzaamheden om schade aan de nieuwe verharding te voorkomen. De andere drie stappen nemen we mee in het project.
Langs de inrit komen schuine verhoogde banden (RWS-banden). Hierdoor is de berm beter beschermd tegen schade. Tussen de verhoogde banden stroomt bij regen het water via de rijweg in de bermen. Tussen het voetpad en het fietspad planten wij een haag. Op de uiteinden (bij de inritten) komt in de haag een paal.
Tussen het fietspad en de rijweg maken wij de inritten breder. Om goed te kunnen in- en uitrijden maken wij de inritten twee meter breder dan wij standaard doen.
- Een dubbele inrit wordt negen meter breed.
- Een enkele inrit wordt zes meter breed.
- Als de inrit al breder is dan deze maat blijft de huidige breedte behouden.
- We kappen geen bomen om inritten te verbreden. Als er bomen staan, maken we de inrit iets smaller.
- We verbreden de inritten alleen als het geen negatieve invloed heeft op de afwatering. We handhaven dan de huidige breedte van de inrit.
Een bredere dubbele inrit maakt het gemakkelijker om je eigen terrein op te rijden. Uit een simulatie van de rijcurve blijkt dat een bredere inrit goed werkt. Het voertuig hoeft niet stil te staan op de rijweg. Hoewel de voorkant van de auto iets over de rijweg steekt wanneer je draait, kan de bestuurder kort stilstaan op de inrit en daarna zonder problemen het terrein oprijden.
We gaan het riool tussen de Noorderweg en de Stadhouderslaan 25 dieper leggen. Het riool aan de kant van de oneven huisnummers kruist de duikerput, waardoor de afvoer van regenwater naar Colenso belemmerd wordt. Door het riool aan te passen, lossen we de verstoppingen op.
De duikers aan de kant met de even huisnummers tussen de Maatweg en de Naald raken elk jaar verstopt omdat ze te klein en te diep liggen. Modder uit de sloot verstopt deze duikers. We vervangen ze, maken ze groter en leggen ze hoger. De duikers op andere plekken van de Stadhouderslaan zijn in 2014 al vernieuwd.
We controleren de huisaansluitingen van het riool en vervangen ze als dat nodig is. Volgend jaar worden de sloten gebaggerd, tegelijkertijd met de sloten in de omgeving.
Er komen geen parkeerplaatsen langs de rijweg. Er is onvoldoende steun voor deze plannen. Parkeren kan op eigen terrein of in parkeervakken in de buurt.
Parkeren in de bermen is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk of lastig. Tussen het fietspad en het voetpad planten wij een haag en plaatsen wij palen. (Deels) parkeren op voetpad of fietspad is niet toegestaan. Dit betekent dat in de nieuwe situatie, als er niet op eigen terrein geparkeerd wordt, er verder geparkeerd moet worden. Bijvoorbeeld op de Maatweg of de Noorderweg.
Voor een aantal woningen geldt dat de inrit tussen fietspad en rijweg onvoldoende breed is om te gebruiken bij het indraaien naar de inrit. Het gaat hierbij om de enkele inritten en om de dubbele inritten. Deze kunnen wij niet verbreden vanwege de aanwezigheid van bomen. In deze situatie moet gebruik gemaakt worden van de rijweg. Dit is een veilige manier.
Bewonersparticipatie
De plannen zijn met aanwonende inwoners afgestemd. Eerst maakten wij een conceptplan voor de nieuwe inrichting. Dit plan zorgt ervoor dat we de beheerproblemen structureel verminderen. Het plan presenteerden wij op een inloopavond aan inwoners. Het plan deelden wij ook op onze website. Wij vroegen inwoners om verbetersuggesties te geven op het conceptplan. We kregen veel reacties.
Daarna gingen wij in gesprek met een afvaardiging van de bewoners. Samen met een aantal bewoners bekeken wij ook de bomen. Met alle resultaten hiervan pasten wij het conceptplan aan. Het aangepaste plan presenteerden wij op een informatieavond aan inwoners en op onze website. Het aangepaste plan werd op de avond goed ontvangen door de aanwezigen. Wel spraken inwoners hun zorgen uit over de toegankelijkheid van de inritten en de doorstroming van de duikers. We zegden toe om een rijcurve simulatie te doen en nog eens goed te kijken naar de duikers.
Op basis van de uitkomsten pasten wij het plan op punten nogmaals aan tot een eindplan.
Ecologische QuickScan
Wij hebben een ecologische QuickScan laten uitvoeren. In het kader van de omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is wettelijk verplicht om voorafgaand aan het uitvoeren van een ingreep onderzoek te laten doen. Er wordt dan gekeken naar de (mogelijke) effecten op beschermde flora en fauna en beschermde gebieden zoals Natura 2000 en Natuurnetwerk Nederland.
De conclusie van de QuickScan is dat binnen het plangebied geen beschermde soorten zijn aangetroffen of te verwachten. En beschermde gebieden ondervinden geen negatieve effecten. Ook is er geen nader onderzoek vereist.
Wij nemen alle gemaakte adviezen mee:
- aanwezige natuurwaarden zo min mogelijk verstoren,
- de werkzaamheden buiten het broedseizoen uitvoeren of
- door een deskundige laten vaststellen dat bewoonde nesten niet verstoord worden.
Omgevingsvergunning
Voor de werkzaamheden is een Omgevingsvergunning nodig. Deze vergunning is aangevraagd. De aanvraag en de verlening plaatsen wij op Overheid.nl(Verwijst naar een externe website). Tegen de verlening van de vergunning kunnen belanghebbenden bezwaar en beroep maken. Als er geen bezwaren zijn, dan willen wij in juli 2025 starten met de werkzaamheden.
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Dan kunt u terecht bij Debby van den Herik, ontwerper openbare ruimte stedelijk gebied. Bel op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur naar 035-609 34 11(Verwijst naar een telefoonnummer) of stel uw vraag online(Verwijst naar een externe website).