Participatie herinrichting Van Lyndenlaan, Middenlaan en De Beaufortlaan

Op 13 mei 2025 organiseerde de gemeente een bewonersavond over de herinrichting van de Van Lyndenlaan, Middenlaan en De Beaufortlaan. Tijdens deze avond presenteerde de gemeente de plannen voor het noodzakelijk onderhoud en vroeg zij de bewoners naar hun ideeën en wensen.

Presentatie gemeente Soest

Waarom vernieuwen we deze straten?

De straten zijn toe aan groot onderhoud.

  • Het asfalt is verouderd en brokkelt af.
  • Stenen en tegels zijn beschadigd of verzakt.
  • De bermen zijn kapotgereden.
  • Het riool wordt vernieuwd: regenwater en afvalwater gaan straks via gescheiden systemen, zodat regenwater direct in de natuur kan wegzakken.
  • Ook de waterleidingen worden vervangen.

Belangrijke aandachtspunten in het ontwerp

We werken aan een ontwerp dat:

  • Een eenduidig en herkenbaar straatbeeld geeft.
  • Veilig oversteken mogelijk maakt.
  • Inrichting als woonstraat (30 km) benadrukt, met verkeersdrempels die snelheid beperken.
  • Parkeren in vakken of op straat organiseert (niet in de berm).
  • Geen aparte stoepen heeft, maar duidelijke bestrating voor rijbaan, inritten en parkeervakken.
  • Verhoogde grasstroken en vrijgehouden bermen bevat, zonder obstakels of beplanting.
  • Nieuwe LED-verlichting krijgt (2026–2030).

Riolering en regenwater

Er komt een gescheiden rioolstelsel. Bewoners krijgen het advies om regenpijpen af te koppelen en eventueel aan te sluiten op de aparte regenwaterafvoer. Bij extreme regenval is er een overstortvoorziening.

Kabels en leidingen

De hoofdwaterleiding wordt vervangen. Huisaansluitingen blijven behouden, maar worden overgezet. Er wordt géén glasvezel aangelegd in dit project.

Planning en vervolgstappen

  • Juli 2025: voorlopig ontwerp gereed.
  • Najaar 2025: tweede bewonersavond voor feedback op dit ontwerp.
  • September 2025: definitief ontwerp gereed.
  • Voorjaar 2026: start uitvoering van de werkzaamheden.

In gesprek met de bewoners

Na deze presentatie gingen gemeente en bewoners met elkaar in gesprek over:

  • Wat vindt u als bewoner goed en wilt u behouden?
  • Wat wilt u graag verbeteren?
  • Aan welke gemeentelijke en/of landelijke richtlijnen moet de herinrichting voldoen.

Inrichting als woonstraat

  • De gemeente wil een eenduidige en herkenbare inrichting, passend bij een woonstraat (30 km/uur). Zo kiest de gemeente voor stenen in plaats van asfalt. Deze inrichting past bij het woonkarakter.
  • Bewoners denken anders over het type steen. Veel bewoners geven de voorkeur aan gebakken klinkers, vanwege de duurzame kwaliteit en uitstraling.
  • De gemeentelijke leidraad (richtlijn voor straatinrichting) schrijft een betonstraatsteen in heidepaarse kleur voor. Het budget is hierop gebaseerd.
  • De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om subsidie voor verduurzaming aan te vragen, zodat gebakken klinkers toch mogelijk worden.

Breedte van de weg en verkeersveiligheid

  • De rijbaan wordt vijf meter breed met een aantal verkeersdrempels. Dit is volgens landelijke richtlijnen voor veiligheid.
  • Bewoners maken zich zorgen over hoge snelheden van (elektrische) fietsers vanaf de Schapendrift.

Beeld en karakter van de straat

Bewoners vinden het belangrijk dat het lommerrijke karakter zo blijft. Er is zorg dat de laan een te 'straatachtig' beeld krijgt met vinex parkeervakken.

Parkeren

  • Voor bewoners, bezoekers, restaurantgasten en recreanten is parkeergelegenheid noodzakelijk, vooral aan de noordzijde van de Van Lyndenlaan.
  • Gemeente en bewoners zijn het eens over de noodzaak, maar verschillen van mening over de uitvoering:
    • De gemeente stelt verhoogde bermen voor om parkeren te reguleren en handhaafbaar te maken. Een verhoogde berm is juridisch geen onderdeel van de weg, waardoor handhaving mogelijk is.
    • Veel bewoners willen geen verhoogde berm; zij geven de voorkeur aan parkeren in de bestaande berm of het voorkomen van parkeren met houten paaltjes.
    • De gemeente ziet paaltjes als lastig in onderhoud en handhaving.
    • Keuze berm heeft ook invloed op het functioneren van het hemelwaterriool.

Verkeersveiligheid kruising Van Lyndenlaan – Soesterbergsestraat

  • De uitgang van de Van Lyndenlaan bij restaurant SoesterDuinen wordt als onveilig ervaren. Dit in verband met fietsers die van rechts komen. Er is weinig zicht.
  • De gemeente onderzoekt of ze er signaalborden kan plaatsen, maar daarvoor is toestemming van de provincie nodig.
  • De beplanting aan de linkerzijde belemmert het zicht. De eigenaar van restaurant SoesterDuinen is bereid hierover in gesprek te gaan met de gemeente.

Laden en lossen bij restaurant De Soester Duinen

  • Vrachtwagens blokkeren soms de weg omdat laden en lossen op grind niet mogelijk is.

Oplossing: het aanleggen van een bestraatte laad- en losplek langs de weg.

  • Belangrijk: deze plek moet duidelijk herkenbaar zijn als los- en laadplek.
  • De praktijk wijst uit dat de huidige tijdsbeperkingen niet goed werken.
  • De eigenaar maakt zich zorgen over de mogelijkheden voor laden en lossen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.

Samenvatting van bewonerswensen

  • Verkeersdrempels: bewoners verschillen van mening over de noodzaak.
  • Bestrating: voorkeur voor gebakken klinkers.
  • Bermen: geen verhoogde bermen; behoud van het groen en bomen.
  • Parkeren: bewoners ervaren geen groot probleem en willen geen extra parkeervakken.
  • Middenlaan: bewoners willen dat dit een straat blijft, en niet een groenstrook.
  • Straatbeeld en inritten: bewoners kunnen zich vinden in een uniforme en duidelijke inrichting.

Overstortvoorzieningen hemelwaterriool

  • Bij extreme regenval kan het hemelwaterriool vollopen. Daarom plant de gemeente twee nood-overstorten. Voorstel: in het groen langs de Schapendrift en in het zuidelijkste deel van de Middenlaan, met een verlaagd grasveld.
  • Bewoners vinden de oplossing in de Middenlaan niet passend. Zij pleiten voor een overstort in de bosjes aan beide zijden van de Middenlaan.
  • De gemeente heeft toegezegd dat de overstortvoorziening in het bosgebied komt.

Uitvoering en bereikbaarheid

  • Het projectgebied verdelen we in ongeveer tien werkvakken.
  • Elk werkvak duurt drie tot vijf weken. Toegang tot opritten is niet mogelijk tijdens de werkzaamheden per werkvak.

Nieuwe rioolsysteem en invloed op de berm

Tot nu toe gebruikte de gemeente een gesloten rioolsysteem. Daarbij gingen regenwater en vuilwater samen via één buis naar de waterzuivering. De gemeente kiest nu voor een nieuw systeem: een gescheiden riool.

  • Vuilwater (bijvoorbeeld van wc, douche en gootsteen) gaat nog steeds naar de zuivering.
  • Regenwater (hemelwater) zakt via speciale buizen rechtstreeks de bodem in, dus niet meer naar de zuivering.

Wat betekent dit voor de inrichting van de bermen?

We willen dat regenwater zo schoon mogelijk blijft, zodat het goed kan wegzakken in de grond. Daarom is de manier waarop we de berm inrichten belangrijk. De Larixlaan is voor de bewoners het voorbeeld van een gewenste uitstraling. De gemeente wijst erop dat de situatie daar niet één op één te vergelijken is. In de Larixlaan was het mogelijk om een verlaagde berm aan te leggen. Op de Van Lyndenlaan kan dat niet.

Waarom zijn er op de Larixlaan wel verlaagde banden en kan dit niet op Van Lyndenlaan?

Er zijn belangrijke verschillen tussen deze straten, zowel technisch als qua inrichting.

In de Larixlaan:

  • Is er voldoende ruimte in de bermen om regenwater op te vangen.
  • Zijn de hoogteverschillen beperkt, waardoor het water gelijkmatig kan wegzakken.
  • Is de bodem goed waterdoorlatend en kan het regenwater direct in de grond infiltreren.
  • Kunnen we bladeren of vuil eenvoudig verwijderen (bijvoorbeeld door op te rapen). Als de bovenlaag verstopt raakt, is die makkelijk los te halen en schoon te maken. Er is dus geen ingewikkeld systeem nodig onder de grond.

In de Van Lyndenlaan en Middenlaan:

  • Zijn de bermen smal en ligt de buitenkant van de berm veel hoger dan de weg. Hierdoor kan het water niet vanzelf wegzakken. Daarom is een ondergronds infiltratiesysteem nodig. Als dit systeem verstopt raakt, is het niet eenvoudig schoon te maken of te herstellen. Daarom is het heel belangrijk dat het water dat erin komt zo schoon mogelijk is. Dat kan alleen als we het water gecontroleerd via kolken (putten die de grove vervuiling opvangen) afvoeren. En niet rechtstreeks vanaf de weg de berm in.
  • Daarnaast staan er veel bomen. De wortels ervan belemmeren de aanleg en onderhoud van een ondergronds systeem.

Daarom kiest de gemeente op de Van Lyndenlaan en Middenlaan bewust voor verhoogde bermen. Zo stroomt het regenwater via de weg naar speciale kolken. Daar wordt het eerst gefilterd voordat het schoon de bodem in kan zakken.

Kortom: wat in de Larixlaan wél kan, is door de fysieke, technische en ruimtelijke omstandigheden in de Van Lyndenlaan en Middenlaan niet mogelijk. De gemeente kiest per straat de oplossing die technisch haalbaar, onderhoudbaar en duurzaam is.