Parkeren en verkeer
Veel (gevaarlijke) verkeerssituaties komen door het rijgedrag van de bestuurders. Het slechte gedrag neemt steeds meer toe. Als gemeente kunnen wij niet alle verkeersproblemen oplossen en zijn wij ook afhankelijk van de Boa’s en de politie.
Bij het beoordelen van situaties staan lopen en fietsen voorop. Binnen Soest zijn afstanden goed te voet en/of met de fiets af te leggen. U kunt dit ook combineren met het openbaar vervoer zoals de (buurt)bus en de trein.
Overlast melden
Ervaart u overlast door:
- een verkeerd geparkeerde auto?
- of ziet u een gevaarlijke verkeerssituatie?
- of staat een een aanhangwagen, camper of caravan langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg?
Dan kunt u dit online melden.
De gemeente is niet altijd de juiste organisatie om uw melding of verzoek op te lossen. Lees hieronder meer informatie over parkeren, snelheid, overlast en veiligheid.
Parkeren
Meer inwoners hebben een auto en dit zorgt voor problemen met parkeren. (Oudere) woonwijken zijn hier niet op ingericht en daar is de ruimte beperkt. Wij verwijderen geen groen om parkeerplaatsen aan te leggen. Bij groot onderhoud aan wegen kijken wij ook naar het aantal parkeerplaatsen en of uitbreiding mogelijk is. U moet helaas accepteren dat u soms een stuk verder van uw woning moet parkeren.
Parkeren op de stoep is niet toegestaan. Parkeert iemand met twee wielen op de stoep? En is de reden de verkeersdruk? Houdt u er dan rekening mee dat u een waarschuwing of boete krijgt. Wij plaatsen geen paaltjes op de stoep.
U mag niet parkeren voor een uitrit, op een kruising of in een bocht. Wij plaatsen hier zelf geen kruizen, gele strepen of parkeerverbodsborden. Wel is het op verzoek mogelijk om een Niet Parkeren (NP) tegel te plaatsen. Dit doen we alleen als dit in het straatwerk mogelijk is. De aanvrager betaalt de kosten.
Staat deze langer dan drie dagen op de openbare weg of parkeerplaats? Dan kunt u dit bij ons melden. Onze handhavers kijken wat ze kunnen doen.
Meer informatie: Caravan of camper parkeren.
Ziet u een wrakfiets of weesfiets? Op de pagina fiets weg leest u wat wij hiermee doen.
Snelheid of gevaarlijke situatie
Heeft u last van te hard rijdende auto’s in de straat? Of is er een andere gevaarlijke wegsituatie? Bijvoorbeeld een onoverzichtelijke oversteekplaats of gevaarlijk kruispunt? Dan kun u hiervan een melding openbare ruimte maken.
Verkeerskundigen van de gemeente beoordelen de gemelde locatie. Als er maatregelen nodig zijn, wordt bekeken of dit haalbaar is om uit te voeren. Meldingen over verkeersgedrag en snelheid worden doorgegeven aan de politie, zodat zij kunnen handhaven. Het kan ook helpen uw eigen wijkagent hierover in te lichten.
Maatregelen zoals drempels plaatsen wij alleen als wij onderhoud aan de weg uitvoeren. Er rouleren door de gemeente snelheidsdisplays en tijdelijke herhalingsborden voor 30km-zones. Voor het aanvragen van een maatregel gebruikt u het formulier Melding openbare ruimte(Verwijst naar een externe website).
Camera-controles, zoals bijvoorbeeld flitskasten, zijn een bevoegdheid van het Openbaar Ministerie (OM). De gemeente kan en mag niet bepalen of (en zo ja waar) die komen.
Wel kan de gemeente hiervoor een verzoek indienen. Maar het OM is zeer terughoudend en kritisch bij verzoeken hiervoor. Met analyses bepalen zij of een controle geschikt is. Pas daarna gaan zij in overleg met politie en wegbeheerder (gemeente, provincie of rijk).
De hoofdwegenstructuur moet een goede doorstroming bieden voor het doorgaande verkeer. Zo houden we onze gemeente bereikbaar voor inwoners en ondernemers. Maar ook voor de hulpdiensten (het behalen van de aanrijtijden) en de lijnbussen. Daarom geldt er ook een hogere maximum snelheid dan in de woonstraten. Wij houden de landelijke richtlijnen aan. De aanpassingen voor het instellen van 30km/u op hoofdwegen houden we in de gaten.
Overlast en veiligheid
De gemeente heeft geen invloed op de verkeersregels. Het RDW bepaalt de landelijke richtlijnen. Regels voor verkeer aanpassen kan de gemeente niet. Handhaven kan door de landelijke politie. Overlast komt meestal door het gedrag van de bestuurder.
Wij plaatsen geen nieuwe obstakels zoals sluishekjes op voetpaden om fietsers/scooters te weren. Vroeger deden we dit wel. Dit doen we niet meer, omdat we de stoep toegankelijk willen houden voor mindervaliden en kinderwagens. Bij melding van beperkte toegankelijkheid of schade aan bestaande sluishekjes worden deze mogelijk verwijderd.
In de meeste gevallen is de inrichting duidelijk genoeg om aan te geven dat het een voetpad is. Daarom plaatsen we daar ook geen verkeersborden. De politie en/of de boa’s kunnen hierop handhaven.
Wij plaatsen geen nieuwe verkeersspiegels. De spiegels geven vaak een ander beeld dan de werkelijke situatie. De snelheid kan toenemen of verkeerd ingeschat worden. Ook zijn deze onderhoud en vandalisme gevoelig. Bestaande spiegels die schade hebben, vervangen wij mogelijk niet meer.
Witte kruizen zijn niet noodzakelijk voor inritten en op gehandicaptenparkeerplaatsen. Het is wettelijk bepaalt dat parkeren daar verboden is. De politie en de boa’s kunnen hierop handhaven.
Een zebrapad is geen verkeersveiligheidsmaatregel maar een voorrangsregel. De praktijk leert dat een zebrapad lang niet altijd veilig is voor een voetganger. We leggen deze alleen aan wanneer er een hoge intensiteit aan auto’s is en oversteken bijna niet meer mogelijk is.
De landelijke politie kan hierop handhaven. De pakkans is wel klein. Aanhouding kan alleen bij het direct zien van de overtreding.