Melding zorg, werk en inkomen
Wij denken graag mee over wat helpend kan zijn in uw situatie. Naast advies kunnen wij u ook hulp en ondersteuning bieden. De eerste stap bij het aanvragen van hulp en ondersteuning is het maken van een melding zorg, werk en inkomen. Gebruik hiervoor het online formulier.
U geeft aan wat uw situatie is en waar u ondersteuning in zoekt. Bijvoorbeeld:
- U heeft hulp nodig in en om uw huis.
- U heeft een invulling van uw dag nodig.
- U heeft vervoer of een hulpmiddel nodig.
- U heeft hulp nodig met uw financiële situatie.
- U heeft hulp nodig voor uw kind.
- U heeft als mantelzorger hulp, steun of advies nodig.
Let op! Gebruikt u een Apple?
Dan kan het zijn dat u bij het openen van het formulier de melding ‘deze verbinding is niet privé’ krijgt. Wij adviseren u om bij deze melding een ander apparaat te gebruiken. Wij zoeken naar een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.
Geen DigiD
Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook een melding doorgeven zonder DigiD. Uw persoonsgegevens zijn dan niet vooraf ingevuld.
Hulp met invullen
Heeft u een vraag over het formulier? Of heeft u een vraag die u niet in het formulier kwijt kunt? Dan kunt u ook bellen. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur via 035-609 34 11.
U kunt ook telefonisch een afspraak maken op het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 Soest, ingang Zorg, werk en inkomen. Samen met een medewerker kunt u dan het formulier invullen.
Heeft u advies en aanvullende informatie nodig bij het aanvragen van ondersteuning? Dan kunt u ook een gratis een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen.
Vervolgstappen
Wij nemen na uw melding contact met u op voor een gesprek op het gemeentehuis of bij u thuis. In dat gesprek is het doel om te komen tot een gezamenlijk plan.
De persoon waarmee u praat, wordt uw vaste aanspreekpunt bij de gemeente. Hij of zij bekijkt samen met u wat u nodig heeft en welke oplossingen er zijn. Daarbij wordt eerst gekeken wat u zelf kunt doen om tot een oplossing te komen, eventueel met hulp van uw omgeving.
Als uw probleem zo niet voldoende opgelost kan worden, kijken we naar de mogelijkheden van algemene voorzieningen. Denk aan een boodschappen- of klussendienst of begeleiding naar werk. Als ook die niet genoeg zijn, dan komt een maatwerkvoorziening in beeld. Denk aan huishoudelijke hulp, een scootmobiel of gespecialiseerde jeugdhulpverlening.
U betaalt een eigen bijdrage
Als u gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo dan bent u een eigen bijdrage verschuldigd. De eigen bijdrage wordt geïnd door het Centraal Administratie Kantoor.
Heeft u een gezamenlijk huishouden en heeft minimaal één van u de AOW-leeftijd nog niet bereikt, dan hoeft u mogelijk geen eigen bijdrage vanuit de Wmo te betalen. Op website van het Centraal Administratie Kantoor kunt u hier mee over lezen.
Meld- en Adviespunt Bezorgd
Het kan zijn dat mensen zichzelf of anderen iets dreigen aan te doen. Of dat de veiligheid op andere wijze in gevaar komt door een psychische aandoening. In zo’n geval kan het nodig zijn dat iemand verplicht geestelijke gezondheidszorg krijgt. Dan kunt u bij het Meld- en Adviespunt Bezorgd een melding doen in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz).
Het Juiste Loket van de Rijksoverheid
Weet u niet waar u terecht kunt met uw zorgvraag? Raadpleeg het Juiste Loket van de Rijksoverheid.