Melding zorg, werk en inkomen

Wij denken graag mee over wat helpend kan zijn in uw situatie. Naast advies kunnen wij u ook hulp en ondersteuning bieden. De eerste stap bij het aanvragen van hulp en ondersteuning is het maken van een melding zorg, werk en inkomen. Gebruik hiervoor het online formulier.

U geeft aan wat uw situatie is en waar u ondersteuning in zoekt. Bijvoorbeeld:

  • U heeft hulp nodig in en om uw huis.
  • U heeft een invulling van uw dag nodig.
  • U heeft vervoer of een hulpmiddel nodig.
  • U heeft hulp nodig met uw financiële situatie.
  • U heeft hulp nodig voor uw kind.
  • U heeft als mantelzorger hulp, steun of advies nodig.
Inloggen met DigiD Melding zorg werk en inkomen

Geen DigiD

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook een melding doorgeven zonder DigiD. Uw persoonsgegevens zijn dan niet vooraf ingevuld.

Melding zorg, werk en inkomen zonder DigiD

Hulp met invullen

Heeft u een vraag over het formulier? Of heeft u een vraag die u niet in het formulier kwijt kunt? Dan kunt u ook bellen. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur via 035-609 34 11.

U kunt ook telefonisch een afspraak maken op het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 Soest, ingang Zorg, werk en inkomen. Samen met een medewerker kunt u dan het formulier invullen.

Heeft u advies en aanvullende informatie nodig bij het aanvragen van ondersteuning? Dan kunt u ook een gratis een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen.

Vervolgstappen

Wij nemen na uw melding contact met u op voor een gesprek op het gemeentehuis of bij u thuis. In dat gesprek is het doel om te komen tot een gezamenlijk plan.

De persoon waarmee u praat, wordt uw vaste aanspreekpunt bij de gemeente. Hij of zij bekijkt samen met u wat u nodig heeft en welke oplossingen er zijn. Daarbij wordt eerst gekeken wat u zelf kunt doen om tot een oplossing te komen, eventueel met hulp van uw omgeving.

Als uw probleem zo niet voldoende opgelost kan worden, kijken we naar de mogelijkheden van algemene voorzieningen. Denk aan een boodschappen- of klussendienst of begeleiding naar werk. Als ook die niet genoeg zijn, dan komt een maatwerkvoorziening in beeld. Denk aan huishoudelijke hulp, een scootmobiel of gespecialiseerde jeugdhulpverlening.

U betaalt een eigen bijdrage

Als u gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo dan bent u een eigen bijdrage verschuldigd. De eigen bijdrage wordt geïnd door het Centraal Administratie Kantoor.

Heeft u een gezamenlijk huishouden en heeft minimaal één van u de AOW-leeftijd nog niet bereikt, dan hoeft u mogelijk geen eigen bijdrage vanuit de Wmo te betalen. Op website van het Centraal Administratie Kantoor kunt u hier mee over lezen.