Herinrichting Korte en Lange Brinkweg

We gaan van de Korte en Lange Brinkweg een straat maken die jaren meegaat, klimaatbestendig is en zoveel mogelijk voldoet aan wensen van bewoners. Een inrichting van de straat die past bij de maximale snelheid, 30 kilometer per uur, en die ruimte biedt aan alle weggebruikers.

Tot midden 2026 geen werkzaamheden in de Korte en Lange Brinkweg

Op dit moment wordt het Verkeersplan Soest-Zuid uitgevoerd. Deze wegwerkzaamheden duren tot midden 2026. Dit is een groot project met flinke gevolgen op de wegen van heel Soest. Daardoor kunnen we nu niet aan de slag in de Korte en Lange Brinkweg. De verkeershinder en overlast zouden voor u en voor andere bewoners van Soest te groot worden.

Onderzoeken naar trillingen door verkeersdrempels en wateroverlast

Daarnaast is het plan nog niet af. Een aantal bewoners zijn bezorgd over de trillingen door de voorgestelde verkeersdrempels. Die zorgen nemen we serieus. We hebben daarom een extra trillingenonderzoek gedaan. De resultaten geven aan dat overlast of schade door trillingen met de voorgestelde verkeersdrempels niet uitgesloten kunnen worden. Dit is een reden voor ons om naar andere oplossingen te gaan kijken. Dat heeft weer gevolgen voor de oplossingen voor wateroverlast. Een lastige puzzel waar we aan werken.

Waar gaan wij in 2026 aan de slag?

Het projectgebied is de Korte Brinkweg tussen de Stadhouderslaan en de spoortunnel. En de Lange Brinkweg tussen de spoortunnel en de Eemstraat. Het karakter en gebruik van deze straten wisselt.

Om de maatregelen daar goed op af te stemmen maken we een tweedeling.

  1. Korte Brinkweg en de Lange Brinkweg tussen de Stadhouderslaan en de Korte Kerkstraat (gebied 1). Op deze weg rijdt meer verkeer en wonen meer mensen waardoor het drukker is met parkeren. Ook zien we hier meer problemen door water op straat.
  2. Lange Brinkweg tussen de Korte Kerkstraat en de Eemstraat (gebied 2). Op deze weg zijn de bewoners positiever over het huidige wegprofiel. De aandachtspunten hier zijn de snelheid en het landbouwverkeer.

Voorlopig ontwerp

Bij het maken van het verkeersontwerp betrokken we de wensen van bewoners. Samen met de verkeersonderzoeken, leidde dit tot een concept verkeersontwerp. Verschillende wateronderzoeken gaven ons inzichten over hoe we water in het gebied moeten opvangen. Ook werd duidelijk welke lokale uitdagingen er zijn, zoals de beschikbare ruimte, de hoogteligging en de grondwaterstand. 

De maatregelen vanuit verkeer en water zijn ook van invloed op elkaar. Dit zorgde ervoor dat we keuzes moesten maken. Deze keuzes zijn terug te vinden in een voorlopig ontwerp.

Extra onderzoeken trillingen en wateroverlast

Een aantal bewoners zijn bezorgd over de trillingen door de voorgestelde verkeersdrempels Daarom worden eerst nog extra onderzoeken gedaan door een adviesbureau. Ook zijn er verschillende gesprekken geweest met bewoners over de wateroverlast en over het aanbrengen van lozingspunten in Korte en Lange Brinkweg. Dit wordt gebruikt voor de technische uitwerking van de waterafvoer.

Aanpassing parkeren

We hebben het voorlopig ontwerp na september 2022 aangepast wat betreft parkeren in de Lange Brinkweg. Bekijk hiervoor de nieuwe ontwerptekeningen. 

Deze bestanden zijn helaas niet toegankelijk voor iedereen. Heeft u problemen met het bekijken of begrijpen van deze tekeningen? Neem dan contact met ons op.

Trillingsonderzoek

Hier vindt u de uitkomst van het trillingsonderzoek uit januari 2022. We gaan nog aanvullend onderzoek hierop doen.

Maatregelen gebied 1

Op de Korte Brinkweg en Lange Brinkweg tussen de Stadhouderslaan en de Korte Kerkstraat (gebied 1) lossen we de problemen het beste op door de straat opnieuw in te richten. Zo gebruiken we de ruimte het beste. Ook maken we duidelijk onderscheid tussen de rijbaan, parkeren en voetgangers. Verkeersdrempels en kruispuntplateaus moeten er voor zorgen dat mensen zich houden aan de snelheid van 30 kilometer per uur. 

Ook ondergronds gaan we aan de slag. We maken van een gemengd rioolsysteem een gescheiden systeem. We scheiden het ‘schone’ regen- en grondwater van het ‘vuile’ afvalwater. Dat doen we door onder de weg een extra rioolbuis aan te leggen. Hiermee kunnen we ook de grondwaterstand tijdens natte of juist droge periodes beter bijsturen.

Het liefst lozen we dit schone water dan direct in nabijgelegen sloten, bij zogenaamde lozingspunten. Bij de verhoogde verkeersdrempels en plateaus passen we bovendien extra kolken in. Bij de kruispunten met de Grote Melmweg en de Korte Kerkstraat leggen we geen verhoogde plateaus maar ‘schijnplateaus’ aan. Dit doen we om het water beter over de straat af te voeren.

De belangrijkste aanpassingen in het huidige ontwerp ten opzichte van het eerdere ontwerp zijn:

  • De wegbreedte wordt 5,8 meter. Hij is nu 6,1 meter is en zou eerder zou worden teruggebracht naar 5 meter.
  • Er is daardoor minder ruimte over voor het trottoir. Deze versmallen we naar 1,5 meter, met over korte lengtes een maat van 1,2 meter. Eerst zou dat 2,0 meter worden.
  • Op meerdere locaties vervalt de uitstapstrook, waardoor parkeervakken dicht tegen perceelsgrenzen aan komen te liggen.
  • Op het stuk Lange Brinkweg tussen de huisnummers 27 t/m 41, waar geen ruimte was voor bovenstaande oplossingen, is gekozen voor het weglaten van de verhoogde parkeerplaatsen.
  • De suggestiestroken voor het parkeren op de rijbaan komen te vervallen. Parkeren op de weg blijft wel mogelijk, alleen wordt dit niet meer gemarkeerd.

De aangepaste versie van de presentatietekeningen kunt u hierboven onder het kopje voorlopig ontwerp bekijken.

U kunt de eerdere versie van de presentatietekeningen van gebied 1 (september 2021) bekijken:

Deze bestanden zijn helaas niet toegankelijk voor iedereen. Heeft u problemen met het bekijken of begrijpen van deze tekeningen? Neem dan contact met ons op.

Maatregelen gebied 2

Op de Korte Kerkstraat en de Eemstraat gaan we niet de gehele straat herinrichten. We passen op sommige plaatsen snelheidsremmende maatregelen in. Vanwege het landbouwverkeer kiezen we hier voor langgerekte verkeersdrempels, zogenaamde wegvlakplateaus. Ook komen in dit gebied maatregelen voor het afvoeren van water naar het oppervlaktewater. We voeren het water op de straat, via lozingspunten, naar het oppervlaktewater.

Het nieuwe ontwerp verschilt op één onderdeel ten opzichte van het eerdere ontwerp. Waar we de wegbreedte eerst wilden versmallen naar 5,0 meter, wordt deze nu 5,8 meter breed.
De aangepaste versie van de presentatietekeningen kunt u hierboven onder het kopje voorlopig ontwerp bekijken.

U kunt de eerdere versie van de presentatietekeningen van gebied 2 van september 2021 bekijken:

Deze bestanden zijn helaas niet toegankelijk voor iedereen. Heeft u problemen met het bekijken of begrijpen van deze tekeningen? Neem dan contact met ons op.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Alco Prins. Bel op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur naar 035-609 34 11(Verwijst naar een telefoonnummer) of stel uw vraag online(Verwijst naar een externe website). Bekijk ook de veelgestelde vragen en antwoorden.