Trouwen of geregistreerd partnerschap

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? U regelt dit in de gemeente waar deze gebeurtenis gaat plaatsvinden.

Let op: Vanaf 1 januari 2018 geldt bij het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Dit heeft directe gevolgen voor uw huidige én toekomstige bezittingen en schulden. Lees er meer over op de website van Rijksoverheid.

Voorkeursdatum doorgeven

U belt met de gemeente via (035) 609 34 11. U geeft door op welke datum u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, welke ceremonie u kiest en welke locatie. Tijdens dit gesprek wordt ook gecontroleerd of u nog documenten uit het buitenland moet aanleveren. Let op: pas na controle van uw melding voorgenomen huwelijk, kan uw voorkeursdatum worden vastgelegd.

Kies uw locatie

In het gemeentehuis van Soest kunt u trouwen of een partnerschapsregistratie aangaan in de raadzaal, in de trouwkamer of in de spreekkamer. Bij een uitgebreide ceremonie kunt u ook zelf een trouwlocatie kiezen

Kies uw ceremonie

De uitgebreide ceremonie, afgestemd op uw wensen, kan plaatsvinden in de raadzaal of trouwkamer van het gemeentehuis of op een door uzelf gekozen locatie binnen de gemeente.

In het gemeentehuis:

  • Maandag tot en met zaterdag
  • In de raadzaal passen ongeveer tweehonderd personen, in de trouwkamer maximaal twintig
  • Ceremonie met toespraak afgestemd op uw wensen
  • Voorkeur voor trouwambtenaar mogelijk
  • Kosten:
    • maandag tot en met vrijdag: € 473,90
    • zaterdag: € 600

Op een zelfgekozen locatie: 

  • Alle dagen
  • Moet onder andere openbaar toegankelijk zijn, zie trouwen op een zelfgekozen locatie
  • Ceremonie met toespraak, afgestemd op uw wensen
  • Voorkeur voor trouwambtenaar mogelijk
  • Kosten: maandag tot en met zondag: € 473,90
    (Naast deze kosten brengt de beheerder van de door u gekozen locatie waarschijnlijk ook kosten in rekening)
  • Mogelijk op woensdagmiddag om 14.00, 14.45 en 15.30 uur
  • In de trouwkamer van het gemeentehuis
  • Plaats voor het bruidspaar plus maximaal twintig personen
  • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar
  • Zonder toespraak
  • Kosten: € 160
  • Mogelijk op maandag om 09.00 of 9.15 uur
  • Alleen mogelijk als minimaal één van u in de gemeente Soest woont
  • In de spreekkamer van het gemeentehuis
  • Plaats voor het bruidspaar plus twee getuigen
  • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar
  • Geen toespraken

Bepaal uw getuigen

Bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap moeten getuigen aanwezig zijn. U kiest samen minimaal twee en maximaal vier getuigen. Zij moeten achttien jaar of ouder zijn. Heeft u geen getuigen? De gemeente kan ook voor getuigen zorgen. De kosten hiervoor zijn € 60,70 per getuige.

Meld uw huwelijk/partnerschapsregistratie aan

Meld uw huwelijk of geregistreerd partnerschap minimaal twee weken en maximaal een jaar van tevoren aan (voorheen ondertrouw). U geeft alle gegevens door van uzelf, uw partner en uw getuigen. U kunt uw huwelijk snel en eenvoudig melden via de onderstaande button.

Heeft u of uw partner geen DigiD? Dan kunt u uw melding voorgenomen huwelijk ook schriftelijk doorgeven. U vindt een pdf onderaan deze pagina onder het kopje downloads.

Kosten

Naast de kosten voor de uitgebreide of eenvoudige ceremonie, betaalt u eventueel ook de volgende kosten:

  • € 25,70 voor een trouw- of partnerschapsboekje, bij een gratis en eenvoudige ceremonie
  • € 60,70 voor een getuige via de gemeente
  • € 73 voor een eenmalige benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
  • € 111,05 bij annulering/niet verschijnen bij een huwelijk/partnerschapsregistratie

(Tarieven 2018)

Meer weten?

Voor het registreren van een huwelijk of partnerschap gelden wettelijke voorwaarden. Deze vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Uw vragen over het gebruik van de trouwzaal kunt u stellen aan de bodedienst via (035) 609 34 11.

Wat is DigiD?

Naar de website DigiD voor meer informatie

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.