Aangifte van overlijden doen
Aangifte overlijden rond de feestdagen
Wij zijn gesloten op: Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag, vrijdag 27 december en Nieuwjaarsdag.
Alleen voor spoedgevallen kunt u op vrijdag 27 december tussen 09.30 en 11.30 uur contact opnemen via 06-42 59 79 70.(Verwijst naar een telefoonnummer)
Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. U kunt ook zelf aangifte doen. Een overlijden geeft u binnen zes werkdagen door bij de gemeente waarin het overlijden plaatsvond.
Online aangifte doen
Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte van overlijden doen. U heeft hiervoor eHerkenning niveau 2+(Verwijst naar een externe website) nodig. Tijdens de aanvraag voegt u de dokterverklaring van overlijden (A-verklaring) toe en rekent u gelijk af via iDEAL of creditcard.
Na uw aangifte
De aangifte verwerken wij binnen twee werkdagen. Na het verwerken van de aangifte ontvangt u de documenten per e-mail. De doodsoorzaakverklaring (B-verklaring) stuurt u later naar ons op.
U kunt ook zelf aangifte van overlijden doen. Maak hiervoor een afspraak bij het gemeentehuis. Dit doet u ook als u als uitvaartondernemer geen eHerkenning heeft. U neemt de gevraagde documenten mee en betaalt de kosten voor het uittreksel van overlijden. De gemeente maakt de akte op en u krijgt gelijk het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van overlijden mee.
Meenemen op de afspraak
- een geldig identiteitsbewijs
- een doktersverklaring van het overlijden
- B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter
- eventueel het trouwboekje om het overlijden in vast te leggen
Kosten 2024
Soort | Kosten (euro) |
---|---|
Afschrift overlijdensakte | 16,40 |
Uitstel lijkbezorging | 10,75 |
Lijkenpaspoort (laissez-passer) | 16,60 |
Begrafenis plannen gemeentelijke begraafplaats
Uitvaartondernemers kunnen online een afspraak maken voor de begrafenis. U vindt er alles over op de pagina Begrafenis plannen gemeentelijke begraafplaats. Op deze pagina vindt u ook de tarieven en het formulier verzoek tot begraven. Deze dient bij elke begrafenis ingevuld te worden door de uitvaartondernemer en rechthebbende.
Overlijden in het buitenland
Wat moet u doen als iemand die in Soest staat ingeschreven in het buitenland overlijdt? Op de website van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website) vindt u hierover informatie. U moet in dat land aangifte van overlijden doen. Medewerkers van de Nederlandse ambassade kunnen u daarbij helpen.
U moet het overlijden ook melden aan de gemeente Soest. Hierbij is de overlijdensakte uit het buitenland nodig. Het kan zijn dat de akte eerst gelegaliseerd moet worden.