Afvalstoffenheffing
U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en/of verwerken van huishoudelijk afval. Alle huishoudens betalen deze kosten via de jaarlijkse belastingaanslag.
Tarieven
Huishouden | Kosten (euro) |
---|---|
Eenpersoonshuishouden | 340 |
Meerpersoonshuishouden | 380 |
Per extra restafvalcontainer (vanaf de tweede) | 101 |
Per extra gft-container (vanaf de derde) | 50 |
Inzamelen huishoudelijke afvalstoffen | 31 per aanvraag |
Waarom betaal ik meer aan afvalstoffenheffing?
Voor de inzameling van uw afval betaalt u afvalstoffenheffing. Afgelopen jaar stegen de afvalkosten met circa 600.000 euro. Die worden voor een groot deel met de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. Daarnaast is er een landelijke gemiddelde stijging van de woonlasten (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing) van 5 procent. Een eenpersoonshuishouden betaalt 42 euro meer dan vorig jaar. En een meerpersoonshuishouden betaalt dit jaar 47 euro meer dan vorig jaar.
Verhuizen
Bij een verhuizing betaalt u alleen voor de maanden dat u in de gemeente Soest woont. Verhuist u binnen de gemeente Soest? Dan blijft het bedrag hetzelfde en geldt de aanslag ook voor uw nieuwe adres.
Wijziging aantal personen
De peildatum ligt op 1 januari van het jaar waarover u de aanslag ontvangt. Als u op 1 januari met meerdere personen woont, betaalt u voor het hele jaar voor een meerpersoonshuishouden. Bent u op 1 januari een éénpersoonshuishouden en gaat u bijvoorbeeld in april met meer personen wonen? Dan betaalt u voor het hele jaar voor een éénpersoonshuishouden.
Bedrijfsafval
Bedrijven ontvangen hiervoor geen aanslag. Een bedrijf ontvangt alleen een aanslag als het pand een combinatie is van wonen met niet-wonen. Heeft uw bedrijf een onjuiste aanslag ontvangen? Dan kunt u bezwaar maken.