Afvalstoffenheffing

U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en/of verwerken van huishoudelijk afval. Alle huishoudens betalen deze kosten via de jaarlijkse belastingaanslag. 

Tarieven

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Huishouden Kosten (euro)
Eenpersoonshuishouden 340
Meerpersoonshuishouden 380
Per extra restafvalcontainer (vanaf de tweede) 101
Per extra gft-container (vanaf de derde) 50
Inzamelen huishoudelijke afvalstoffen 31 per aanvraag

Waarom betaal ik meer aan afvalstoffenheffing?

Voor de inzameling van uw afval betaalt u afvalstoffenheffing. Afgelopen jaar stegen de afvalkosten met circa 600.000 euro. Die worden voor een groot deel met de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. Daarnaast is er een landelijke gemiddelde stijging van de woonlasten (OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing) van 5 procent. Een eenpersoonshuishouden betaalt 42 euro meer dan vorig jaar. En een meerpersoonshuishouden betaalt dit jaar 47 euro meer dan vorig jaar. 

Verhuizen

Bij een verhuizing betaalt u alleen voor de maanden dat u in de gemeente Soest woont. Verhuist u binnen de gemeente Soest? Dan blijft het bedrag hetzelfde en geldt de aanslag ook voor uw nieuwe adres. 

Wijziging aantal personen

De peildatum ligt op 1 januari van het jaar waarover u de aanslag ontvangt. Als u op 1 januari met meerdere personen woont, betaalt u voor het hele jaar voor een meerpersoonshuishouden. Bent u op 1 januari een éénpersoonshuishouden en gaat u bijvoorbeeld in april met meer personen wonen? Dan betaalt u voor het hele jaar voor een éénpersoonshuishouden. 

Bedrijfsafval

Bedrijven ontvangen hiervoor geen aanslag. Een bedrijf ontvangt alleen een aanslag als het pand een combinatie is van wonen met niet-wonen. Heeft uw bedrijf een onjuiste aanslag ontvangen? Dan kunt u bezwaar maken.