Inkoop
Gemeente Soest koopt elk jaar allerlei diensten, producten en werkzaamheden in. In totaal kost dit ongeveer 35 miljoen euro per jaar.
In het inkoopbeleid staat wat we willen bereiken, waar we op letten en welke regels we volgen. In de uitvoeringsregels leggen we uit hoe we dit precies doen in de praktijk.
We proberen zo veel mogelijk samen te werken met bedrijven uit de buurt. Ook vinden we het belangrijk om op een verantwoorde manier in te kopen. Dat noemen we Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).
Daarbij letten we onder andere op:
- Duurzaamheid (goed voor het milieu).
- Social Return (kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt).
Inkoopvoorwaarden
Bij het inkopen van diensten, producten of werkzaamheden gebruikt de gemeente Soest vaste voorwaarden.
De regels zijn als volgt:
- Voor diensten en producten gebruiken we De algemene Inkoopvoorwaarden diensten en leveringen 2020 (pdf, 171 KB).
- Voor diensten van ingenieursbureaus en architecten gebruiken we: De afwijkingen van de gemeente Soest 2024 (pdf, 210 KB) en de Nieuwe Richtlijn (DNR)(Verwijst naar een externe website).
- Voor software gebruiken we: De GIBIT 2023(Verwijst naar een externe website) en de gemeentelijke ICT kwaliteitsnormen 2023(Verwijst naar een externe website).
- Voor bouwprojecten (werken) gebruiken we De Uniforme Administratieve voorschriften (UAV 2012)(Verwijst naar een externe website).
Civiele werken
Voor terugkerende opdrachten in de grond-, weg- en waterbouw (civiele werken) gebruiken we het systeem Better Performance. Ook kiezen we bedrijven via groslijsten (Q-Fact).
Wilt u zich aanmelden voor onze groslijsten?
Neem dan contact met ons op voor meer informatie.